تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

دادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ای

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع دادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ای اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

دادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ای 

قوانین دادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ای

ماده ۶۶۵قانون آیین دادرسی کیفری: «چنانچه جرم رایانه ای در صلاحیت دادگاههای ایران در محلی کشف یا گزارش شود، ولی محل وقوع آن معلوم نباشد، دادسرای محل کشف مکلف است تحقیقات مقدماتی را انجام دهد. درصورتی که محل وقوع جرم مشخص نشود،دادسرا پس از اتمام تحقیقات مبادرت به صدور قرار و در صورت اقتضاء صدور کیفرخواست می کند و دادگاه مربوط نیز رأی مقتضی را صادر می کند.»

شرح ماده :

۱-مشابه ماده قانونی اخير الذكر در ماده ۵۳ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری نیز آمده بود که در بخش عمومات قانون جدید آیین دادرسی کیفری این موضوع مسکوت مانده و مقنن فقط در خصوص جرایم رایانه ای به آن پرداخته است. البته در حال حاضر با استفاده از ملاک ماده ۶۵۵ ق. آ. د. ک. می توان در خصوص سایر جرایم نیز، در صورت مشخص نبودن محل وقوع جرم، دادسرا و دادگاه محل کشف جرم را صالح دانست.

دادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ایدادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ای

۲-چنانچه جرایم رایانه ای در بستر اینترنت ارتکاب یابند با استفاده از ip سامانه ای که متهم به اینترنت وصل شده است معمولا امکان شناسایی محل وقوع جرم وجود دارد لكن اولا: همه جرایم رایانه ای و مخابراتی در بستر اینترنت ارتکاب نمی یابند، ثانیا: با توجه به تنوع تجهیزات رایانه ای و مخابراتی همراه و همچنین برخی شگردهای مجرمان حرفه ای در استفاده از ip دیگران، کشف محل وقوع جرم در فضای مجازی با مشکلاتی مواجه میشود. مقنن برای حل مشکل صلاحیت محلی در این قبیل جرایم، دادسرا و دادگاه محل کشف جرم را مکلف به رسیدگی و صدور رأی نموده است.

ماده 666 قانون آیین دادرسی کیفری: «قوه قضائیه موظف است به تناسب ضرورت، شعبه یا شعبی از دادسراها، دادگاههای کیفری یک، کیفری دو، اطفال و نوجوانان، نظامی و تجدیدنظر را برای رسیدگی به جرائم رایانه ای اختصاص دهد.

دادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ایدادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ای

 تبصره – مقامات قضائی دادسراها و دادگاههای مذکور از میان قضاتی که آشنایی لازم به امور رایانه دارند انتخاب می شوند.»

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

دادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ایدادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ای

شرح ماده :

۱- شعب مورد نظر این ماده دادسراها و دادگاههای تخصصی بوده و نباید آنها را با دادگاههای اختصاصی اشتباه گرفت. بنابراین امکان ارجاع سایر پرونده به شعب تخصصی وجود دارد. البته در ماده اخیر بایستی به دادگاه های انقلاب نیز اشاره می شد چرا که رسیدگی به برخی از جرایم رایانه ای در صلاحیت دادگاه های انقلاب است.

دادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ایدادگاه یا دادسرای صالح جرایم رایانه ای

۲- در تهران دادسرای ناحیه ی ۳۱ ویژه ی رسیدگی به جرایم رایانه ای و فناوری اطلاعات است که رسیدگی تخصصی به موضوع جرایم رایانه ای را به عهده دارد. در سایر شهرستانها نیز به تناسب نیاز، شعبی در دادسرا و دادگاه مشغول به کار هستند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *