تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

درخواست فسخ معامله و آثار آن

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع درخواست فسخ معامله و آثار آن اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

درخواست فسخ معامله و آثار آندرخواست فسخ معامله و آثار آن

درخواست فسخ معامله و آثار آن به چه صورت است؟

پرسش: خواهان تقاضای فسخ معامله ای را از دادگاه کرده و به درخواست تمبر تقدیمی الصاق نموده است. در دادخواست تنها فسخ معامله را خواسته است. اولا: آیا دادگاه ملزم است که در مورد استرداد مبیع و ثمن هم حکم صادر کند یا تنها به صدور حکم فسخ که اعلامی است اکتفا می کند؟

ثانيا: اگر مبیع به غیر منتقل شده باشد تکلیف چیست؟

نظر اکثریت

با توجه به اینکه اثر فسخ از زمان اعلام فسخ است، تنها معامله اول فسخ شده و معاملات بعدی به قوت خود باقی است. آقای دکتر امامی هم اثر فسخ و اقامه را از زمان فسخ و اقامه دانسته اند نه از زمان عقد؛ بنابراین، فسخ اثر قهقرایی ندارد بلکه اثر ابطال معاملات ما قبل را باطل می کند و اثر آن قهقرایی است. در فرض پرسش اگر خواسته خواهان تنها فسخ معامله بوده و در متن دادخواست یا در جلسه اول دادگاه، خواهان استرداد مبیع و ثمن را نخواسته دادگاه در چهارچوب خواسته حکم صادر می کند و صدور حکم فسخ جنبه اعلامی دارد. خواهان ناچار است برای استرداد مبیع اگر نزد مشتری است مبادرت به تقدیم دادخواست دیگری نماید اگر به غیر منتقل شده مثل یا قیمت را نیز مطالبه کند.

درخواست فسخ معامله و آثار آندرخواست فسخ معامله و آثار آن

نظر اقلیت

با توجه به این که مشتری با وجود خیار فسخ حق واگذاری به غیر را نداشته کلیه معاملات بعدی کان لم یکن تلقی و مبیع به بایع و ثمن به مشتری مسترد می شود. البته نیازمند تقدیم دادخواست مجدد مبنی بر استرداد مبیع و یا ثمن از طرف خواهان است.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (4) مدنی درباره درخواست فسخ معامله و آثار آن

درخواست فسخ معامله منوط به تحقق امری است که در مبایعه نامه ذکر شده است. گذشته از این فسخ معامله و تجویز آن در قانون مدنی مفصلا ذکر شده است. به هر تقدیر در صورت درخواست فسخ معامله، دادرس دادگاه با رسیدگی های لازم و احراز صحت ادعای مدعی حکم به فسخ معامله می دهد در این صورت مبیع باید به تصرف بایع داده شود. در صورتی که طرفین به فسخ معامله راضی باشند موردی برای مراجعه آنها به دادگاه نیست.

درخواست فسخ معامله و آثار آندرخواست فسخ معامله و آثار آن

باید اضافه کرد در صورتی که قبل از فسخ معامله مشتری مبیع را به دیگری انتقال دهد این انتقال در حکم تلف مبيع است و مشتری باید بدل و با قیمت واقعی ملک را به بایع بدهد و معاملات بعدی چون با عقد صحیح صورت گرفته به صورت خود باقی می باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *