تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدوی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدوی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدویرای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدوی

قانونگذار برای نظم دادن به ساختمان سازی سطح شهر و در حومه شهرها ضوابط خاصی را در نظر گرفته است، رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99 در راستای تحقق اهداف مقنن جهت نظم بخشیدن به ساخت و ساز برون شهری صادر می گردد. اما در بیشتر موارد خوانده به حکم صادره اعتراض دارد و از طرق مختلف پرونده خود را پیگیری خواهد کرد. برای اعتراض به رای کمیسیون ماده 99 بهترین راه کمک گرفتن از وکیل متخصص در امور شهرداری هاست، که موجب می شود، افراد در کوتاه ترین زمان و با صرف کمترین هزینه به نتیجه دلخواه خود برسند. 

مبنا صدور رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99 

در سال 55 آیین نامه ای به تصویب رسید که طی آن ساخت و ساز در بیرون شهرها باید تحت ضوابط مشخص انجام می گرفت، کمیسیون ماده 99 مرجع قانونی است که به تخلفات ناشی از عدم رعایت آیین نامه مصوب 55 رسیدگی میکند، و رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99 می تواند در مراجع بالاتر مورد پیگیری قرار بگیرد. 

رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدویرای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدوی

تبصره دو الحاقی ماده 99 بیان می کند که:

‌تبصره 2 – به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و نحوه رسیدگی به موارد تخلف کمیسیونی مرکب از‌نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت مسکن و شهرسازی در استانداریها تشکیل خواهد شد. کمیسیون حسب مورد و با توجه به طرح جامع(‌چنانچه طرح جامع به تصویب نرسیده باشد با رعایت ماده 4 آیین‌نامه احداث بنا در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب 1355) نسبت به‌صدور رای قلع بنا یا جریمه معادل پنجاه درصد تا هفتاد درصد قیمت روز اعیانی تکمیل شده اقدام خواهد نمود.

رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدویرای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدوی

‌مراجع ذیربط موظفند برای ساختمانهایی که طبق مقررات این قانون و نظر کمیسیون برای آنها جریمه تعیین و پرداخت گردیده در صورت درخواست‌صاحبان آنها برابر گواهی پایان کار صادر نمایند.» 

کمیسیون ماده 99 در برابر تخلف صورت گرفته چه تصمیمی خواهد گرفت؟ 

 بر اساس تبصره 2 الحاقی به ماده 99 کمیسیون متشکل از نماینده وزارت کشور، نماینده قوه قضاییه و نماینده وزارت راه و شهرسازی به تخلفات صورت گرفته رسیدگی می کند، و بر اساس رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99 حکم به تخریب بنا داده خواهد شد، و چنانچه اعضا جریمه مالی را برای مالک در نظر بگیرند، سقف تعیین شده برای پرداخت جریمه مالی 70 درصد از قیمت روز اعیانی خواهد بود. متاسفانه حداقلی برای این جریمه مالی در نظر گرفته نشده و این مسئله می تواند ایجاد ابهام و اشکال نماید. 

رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدویرای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدوی

در هر حال با صدور رای بدوی کمیسیون ماده 99 به تخلفات ساختمانی انجام شده در بیرون شهر رسیدگی می شود و فرد مکلف است دستورات کمیسیون را اجرا نماید، اما چنانچه نسبت به رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99 اعتراض داشته باشد باید از طریق وکیل دیوان عدالت اداری اقدام نماید. 

چگونه می توان به رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99 اعتراض کرد؟ 

 هدف از تشکیل کمیسیون ماده 99 جلوگیری از ساخت و ساز بدون پروانه در خارج از شهر، و عملیات ساختمانی خلاف کاربری ملک می باشد. در صورت مشاهده چنین تخلفاتی کمیسیون ماده 99 به طرفین مالک تشکیل خواهد شد، و پس از صدور رای، امکان تجدید نظر خواهی در مرحله بالاتر از کمیسیون 99 وجود ندارد.

رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدویرای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدوی

چنانچه افراد به رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99 اعتراض داشته باشند باید دادخواست خود را به دیوان عدالت اداری تسلیم کنند. 

مهلت ارائه دادخواست سه ماه از زمان ابلاغ رای کمیسیون ماده 99 بوده، و شاکی می بایست طبق سند رسمی، یا سند عادی و یا مبایعه نامه مالک اصلی ملک باشد. پس از آن چنانچه شخص به رای شعبه بدوی هم اعتراض داشته باشد باید ظرف مدت 20 روز دادخواست تجدید نظر را به شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری ارائه نماید. 

رای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدویرای وحدت رویه کمیسیون ماده 99+بدوی

در تمام مراحل گفته شده کمک گرفتن از وکیل حقوق عمومی می تواند راه حل مناسب را در اختیار افراد قرار دهد. لازم به ذکر است شما می توانید از طریق مشاوره تلفنی دیوان عدالت اداری با بهترین وکلای دادگستری موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *