تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

شرط عدم فروش ملک تا پایان حیات فروشنده

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع شرط عدم فروش ملک تا پایان حیات فروشنده اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

شرط عدم فروش ملک تا پایان حیات فروشندهشرط عدم فروش ملک تا پایان حیات فروشنده

شرط عدم فروش ملک تا پایان حیات فروشنده به چه صورت است؟

پرسش: شخص (الف)به موجب عقد بیع منزل خویش را که شامل یک باب ساختمان است به شخص (ب) که فرزند وی بوده می فروشد و در عقد منعقده شرط می کنند که خریدار حق فروش منزل را تا زمانی که شخص (الف) زنده است، ندارد؛ لیکن شخص (ب)بعد از گذشت سه سال از تاریخ وقوع معامله، مورد معامله را به شخص (ج)می فروشد و شخص (الف) به محض اطلاع دادخواست ابطال معامله را به لحاظ تخلف از شرط مندرج در مبایعه نامه اولی تقدیم دادگاه صالحه می کند. حال بیان نمایید:

۱. آیا چنین شرط مندرج در مبایعه نامه منعقده فی مابین (الف و ب) صحیح است؟

۲. آیا دادخواست ابطال معامله به لحاظ تخلف از شرط قابل پذیرش بوده است؟

۳. نسبت به معامله اول آیا حق فسخ برای (الف) ایجاد می شود؟

اتفاق نظر

۱. شرط مذکور در مبایعه نامه منعقده فی مابین (الف) و (ب) شرط صحیح است؛ زیرا این شرط خلاف مقتضای ذات عقد که ایجاد حق مالکیت است، نیست بلکه خلاف مقتضای اطلاق عقد بیع است که شرط صحیح است. طبق ماده ۹۵۹ قانون مدنی قانون گذار سلب حق را به صورت جزئی و برای مدت معین پذیرفته است.

٢. به لحاظ تخلف شخص (ب) از شرط مزبور که شرط فعل بوده شخص (الف) می تواند به لحاظ تخلف از شرط تقاضای ابطال معامله دوم (معامله منعقده بین ب و ج)و فسخ معامله اول را نماید؛ زیرا چنین شرطی هیچ گونه منافاتی با ذات عقد بیع ندارد اگر چنانچه شرط میشد که شخص (ب)حق فروش مورد معامله را به طور کلی ندارد چنین  شرطی صحیح نبوده چون سلب حق برای مدت نامحدود بوده در حالی که در وضعیت موجود شرط مقید به زمان حیات فروشنده است.

٣. حق فسخ برای شخص (الف) نسبت به معامله اول ایجاد می شود.

شرط عدم فروش ملک تا پایان حیات فروشندهشرط عدم فروش ملک تا پایان حیات فروشنده

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (5) درباره شرط عدم فروش ملک تا پایان حیات فروشنده

مستفاد از مقررات مواد ۲۳۷ و ۲۳۹ و ۹۵۹ قانون مدنی، شرط مذکور از جمله شرایط موجب بطلان عقد و یا شرط نبوده و مشروط له حق مراجعه به دادگاه و اقامه دعوای فسخ معامله را دارد و ادعای او هم قابل پذیرش است.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *