تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

عدم استماع دعوای فسخ قرارداد توسط دادگاه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع عدم استماع دعوای فسخ قرارداد توسط دادگاه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید 

 

عدم استماع دعوای فسخ قرارداد توسط دادگاهعدم استماع دعوای فسخ قرارداد توسط دادگاه

عدم استماع دعوای فسخ قرارداد توسط دادگاه به چه صورت است؟

حق فسخ ابتدا باید توسط ذوالخيار اعمال شود و سپس تنفیذ آن از دادگاه درخواست شود؛ بنابراین دعوای فسخ قرارداد توسط محكمه، قابلیت استماع ندارد.

شماره دادنامه: ۹۱۰۹۹۷۰۲۲۰۶۰۱۲۴۴

تاریخ:۱۳۹۱/۱۰/۱۲

رای شعبه ۲ دادگاه عمومی حقوقی تهران درباره عدم استماع دعوای فسخ قرارداد توسط دادگاه

در خصوص داد خواست (م.ن) فرزند (م.) به طرفیت خوانده (الف.ع) فرزند (ع.) به خواسته اعلام فسخ قرارداد به دلیل عدم پرداخت چک اولی، به شرح دادخواست تقدیمی و اظهارات خواهان در جلسه دادگاه مبنی بر اینکه به موجب قرارداد عادی مورخ ۹۰/۸/۲۰سرقفلی، یک باب مغازه را به خوانده فروخته است و در قبال آن ۱۳ فقره چک به مبلغ ۲,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ریال از خوانده تحویل گرفته است و با توجه به گفته خوانده نزد شهود، مبنی بر اینکه عدم وصول وجه چک برابر است با فسخ قرارداد و اولین چک به علت عدم تطابق امضا و نبود موجودی و چک دوم نیز در تاریخ خودش موجودی نداشته است؛ لذا تقاضای فسخ قرارداد به دلیل عدم پرداخت وجه چکها را دارم. دادگاه با توجه به محتویات پرونده، صرف نظر از اینکه در قرارداد استنادی دلیل و مدرکی مبنی بر اینکه در صورت عدم پرداخت وجه چک ها توسط خوانده، برای خواهان حق فسخ وجود خواهد داشت، نظر به اینکه اعمال حق فسخ صرفا برای صاحب آن است و در صورت وجود حق فسخ صاحب حق باید حق خود را اعمال کند و معامله را فسخ کند، سپس برای تنفيذ فسخ به دادگاه مراجعه نماید؛ بنابراین دعوا به کیفیت مطروحه قابل استماع نیست و قرار عدم استماع دعوا صادر و اعلام می نماید. رأی صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در مراجع محترم تجدیدنظر استان تهران است.

عدم استماع دعوای فسخ قرارداد توسط دادگاهعدم استماع دعوای فسخ قرارداد توسط دادگاه

لازم به ذکر است در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

رئیس شعبه ۲ دادگاه عمومی حقوقی تهران – میریان

رای شعبه 6 دادگاه تجدیدنظر استان تهران درباره عدم استماع دعوای فسخ قرارداد توسط دادگاه

در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی آقای (م.ن.) به طرفیت آقای (الف.ع.)نسبت به دادنامه شماره ۳۹۲-۹۱/۴/۲۴شعبه ۲ دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجبان به لحاظ عدم قابلیت استماع دعوای خواهان تجدیدنظرخواه، به خواسته اعلام فسخ قرارداد عادی مورخ ۹۰/۸/۲۰ قرار رد دعوی صادر شده است. نظر به اینکه اعتراض موجهی که منطبق بر شقوق مختلف ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در أمور مدنی باشد، به عمل نیامده و دلایل و مدارکی که موجب ورود خدشه و ایراد قانونی به دادنامه تجدیدنظر خواسته باشد،

عدم استماع دعوای فسخ قرارداد توسط دادگاهعدم استماع دعوای فسخ قرارداد توسط دادگاه

ارائه نگردیده و از جهت رعایت قواعد دادرسی نیز دادنامه مذکور فاقد اشکال بوده و وفق مقررات و اصول دادرسی صادر شده است. علیهذا به استناد ماده ۳۵۸ قانون مرقوم، ضمن رد دعوی تجدیدنظرخواهی، دادنامه تجديدنظر خواسته را در محدوده تجدیدنظرخواهی تأیید و استوار می نماید. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *