تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

فسخ معامله و آثار آن در مورد حق دلالی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع فسخ معامله و آثار آن در مورد حق دلالی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید

فسخ معامله و آثار آن در مورد حق دلالیفسخ معامله و آثار آن در مورد حق دلالی

فسخ معامله و آثار آن در مورد حق دلالی به چه صورت است؟

پرسش: آیا فسخ معامله از سوی متعاملین پس از انجام معامله در بنگاه، موجبات عدم پرداخت حق دلالی بنگاه را فراهم می کند؟

اتفاق نظر

مستندا به ماده ۳۴۸ قانون تجارت در صورتی که معامله در بنگاه با رهنمایی و وساطت دلال تمام شده باشد دلال مستحق دریافت حق دلالی است. برابر مقررات، فسخ معامله به رضایت یا به واسطه یکی از خیارات قانونی به حکم ماده ۳۵۲ از قانون مذکور تأثیری در استحقاق مطالبه حق دلالی ندارد مشروط بر این که فسخ معامله مستند به فعل دلال نباشد.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۱) مدنی درباره فسخ معامله و آثار آن در مورد حق دلالی

مطابق مقررات ماده ۳۵۲ قانون تجارت، در صورتی که معامله به رضایت طرفین یا به واسطه یکی از خیارات قانونی فسخ شود، حق مطالبه دلالی از دلال سلب نمی شود، مشروط بر این که فسخ معامله مستند به دلال نباشد؛ لذا نظر قضات دادگستری استان آذربایجان غربی صائب تشخیص داده شده و تأیید میشود.

اجرای حکم قطعی بر فسخ معامله به چه صورت است؟

پرسش: هنگامی که حکم قطعی بر فسخ معامله ای صادر می شود، آیا اجرای آن نیاز به تنظیم برگ اجراییه دارد یا خیر؟

اتفاق آراء

اگر خواسته مدعی، صرفا فسخ معامله باشد، موضوع دارای جنبه اعلامی است و این امر مقدمه ای است جهت تقدیم دادخواست استرداد ثمن معامله، لیکن اگر در ضمن خواسته خود دایر به فسخ معامله، استرداد ثمن معامله را نیز خواستار گردد، حکم هم واجد جنبه اعلامی است و هم اجرایی و می توان مبادرت به صدور برگ اجراییه نمود.

فسخ معامله و آثار آن در مورد حق دلالیفسخ معامله و آثار آن در مورد حق دلالی

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۸) جزایی درباره اجرای حکم قطعی بر فسخ معامله

اگر خواسته دعوی صرفا تقاضای فسخ معامله باشد، حکم صادره به فسخ معامله جنبه اعلامی داشته و موردی برای درخواست صدور اجراییه نیست.

لیکن اگر درخواست فسخ معامله با دعوای دیگری از قبیل استرداد ثمن و یا تخلیه و یا امثال آن توأم باشد، تقاضای صدور اجراییه ضروری است.

فسخ معامله و آثار آن در مورد حق دلالیفسخ معامله و آثار آن در مورد حق دلالی

محاسبه نیم عشر دولتی به چه صورت است؟

پرسش: ۱. آیا دادخواست فسخ قرارداد مالی است یا غیرمالی؟

۲.با توجه به اینکه ارزش خواسته که خواهان در دادخواست اولیه قید نموده با ارزش واقعی قرارداد تفاوت فاحش داشته باشد و بر این مبنا نیم عشر متغیر است، لذا در صورت مالی بودن فسخ قرارداد، آیا نیم عشر بر اساس مبلغی که در دادخواست اولیه قید شده محاسبه می گردد یا بر اساس ارزش واقعی قرارداد؟

در صورتی که از طرح خوانده به ارزش خواسته اعتراض نشده باشد دادخواست معیار هزینه دادرسی است مواد ۶۱، ۶۲ و ۶۳ قانون آیین دادرسی مدنی و مبنای احتساب نیم عشر مبلغ محکوم به است نه ارزش واقعی آن

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *