تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

فسخ معامله و الزام خریدار به خرید مجدد مورد معامله

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع فسخ معامله و الزام خریدار به خرید مجدد مورد معامله اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

فسخ معامله و الزام خریدار به خرید مجدد مورد معاملهفسخ معامله و الزام خریدار به خرید مجدد مورد معامله

فسخ معامله و الزام خریدار به خرید مجدد مورد معامله به چه صورت است؟

پرسش: عقد بیع فی مابین (الف)و ( ب)در خصوص یک دستگاه اتومبیل منعقد می شود آقای (ب)به عنوان فروشنده در ضمن عقد تعهد می کند ظرف مدت سه ماه سند اتومبیل را به طور رسمی به نام شخص (الف)( خریدار)تنظیم کند در غیر این صورت مبیع را خریداری خواهد کرد. چون امکان انتقال سند رسمی اتومبیل به لحاظ موانع قانونی به نام (الف)مقدور نشده و سند نیز به نام شخص ثالث بوده است (الف) دادخواستی به خواسته فسخ معامله و الزام (ب)به خرید مورد معامله طبق تعهد معمول به دادگاه تقدیم کرده است.

الف)آیا تعهد شخص (ب) مبنی بر خرید مجدد مبیع الزام آور بوده است؟

ب)آیا دادگاه می تواند حکم به الزام شخص (ب) به خرید مجدد مبیع طبق قرارداد منعقده صادر کند؟

اتفاق نظر

نظر به اینکه فسخ عمل حقوقی یک طرفه است و نوعی ایقاع است و درخواست فسخ معامله نیز مسبوق به اعلام فسخ از طرف خواهان است، خواهان بدوا نمی تواند فسخ معامله را از دادگاه درخواست نماید، چون دادگاه در انعقاد عقد دخالت نداشته و در فسخ معامله نیز دخالت نخواهد داشت صرفا خواهان می تواند از دادگاه درخواست تأیید فسخ معامله را کند چون خواهان وفق مقررات اقدام به طرح دعوا نکرده، در خصوص خواسته اول مستندا به ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی قرار استماع دعوا و در خصوص خواسته دوم نظر به اینکه شرط مذکور از جمله شروط غير مقدور و باطل است حکم بر بطلان دعوا صادر خواهد شد.

فسخ معامله و الزام خریدار به خرید مجدد مورد معاملهفسخ معامله و الزام خریدار به خرید مجدد مورد معامله

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۱) مدنی درباره فسخ معامله و الزام خریدار به خرید مجدد مورد معامله

اولا: صرف اینکه سند اتومبیل به نام شخص ثالث باشد، از موجبات فسخ معامله نیست؛ زیرا ممکن است فروشنده اتومبیل را به نقل قانونی خریداری کرده باشد، در این حالت در فرض پرسش شخص (الف)می تواند با طرح دعوای لازم به اعتبار قائم مقام حقوقی الزام کسی را که در شماره گذاری و سوابق امر، اتومبیل به نام اوست به تنظیم سند انتقال خواستار شود. در این دعوا يد سابق نیز برای تأیید واگذاری و احراز آن باید طرف را دعوا قرار گیرد.

فسخ معامله و الزام خریدار به خرید مجدد مورد معاملهفسخ معامله و الزام خریدار به خرید مجدد مورد معامله

ثانيا: در پرسش موجب یا جهات فسخ معامله معین نشده است، بر فرض اینکه به لحاظ وجود موانع قانونی جهات تحقق فسخ معامله فراهم باشد، تقاضای فسخ معامله یا تأیید استحقاق خواهان بر فسخ معامله از حيث نتیجه امر واحدی است، بدیهی است در صورت قبول استحقاق خواهان بر فسخ معامله، اعاده وضع به حالت سابق (استرداد ثمن و مثمن)از آثار فسخ است. به نظر می رسد الزام فروشنده به استناد عقد معلق به خرید اتومبیل موجبی نداشته باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *