تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

فوت ذوالخیار در زمان خیار و انتقال حق خیار به ورثه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع فوت ذوالخیار در زمان خیار و انتقال حق خیار به ورثه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

فوت ذوالخیار در زمان خیار و انتقال حق خیار به ورثهفوت ذوالخیار در زمان خیار و انتقال حق خیار به ورثه

فوت ذوالخیار در زمان خیار و انتقال حق خیار به ورثه به چه صورت است؟

پرسش: چنانچه شخصی ملکی را با شرط خیار سه ماهه برای خود، به دیگری بفروشد و در زمان خیار فوت کند و ورثه او با تقدیم دادخواستی تقاضای فسخ معامله را نمایند:

الف)در صورت قابل ارث بودن حق خیار هریک از ورثه مستقلا خیار دارند یا هرکدام به نسبت سهم خود می توانند بخشی از معامله را فسخ کنند؟

ب)نظر به اینکه زوجه از زمین ارث نمی برد، آیا او نیز خیار دارد؟ اگر خیار داشته باشد و فسخ محقق شود زوجه نیز از زمین سهم الارث خواهد داشت؟

نظر اکثریت

همه وراث حتی زن مستقلا حق اعمال خیار دارند، ولی نفوذ آن منوط به این است که همگی آن را اعمال کنند و در مورد قسمت (ب)در فرض پرسش نیز زن از زمین ارث نمی برد.

نظر اقلیت

کلیه حقوق متوفا به وراث منتقل می شود که از جمله آن «خیار»است لکن چون موضوع عقد زمین است، زوجه از لحاظ موضوع حق خیار در آن ندارد، همچنین حق خیار قابل تجزیه و تفکیک نیست.

فوت ذوالخیار در زمان خیار و انتقال حق خیار به ورثهفوت ذوالخیار در زمان خیار و انتقال حق خیار به ورثه

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی(۵) درباره فوت ذوالخیار در زمان خیار و انتقال حق خیار به ورثه

ورثه مجتمعأ حق اعمال خیار را دارند و خیار فسخ قابل تجزیه نیست، نظر به این که ملک در زمان حیات مالک فروخته شده و فرض این است که کلیه ورثه حتی زوجه در باب بهای ملک (ثمن مورد معامله) ذی نفع می باشند؛ بنابراین زوجه نیز به اتفاق سایر ورثه حق اعمال خیار را دارد. در صورت اعمال خیار فسخ و اعاده مالکیت مالک به مورث، مواد ۹۴۶ و ۹۴۷ قانون مدنی حاکم بر موضوع خواهد بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *