تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مرجع رسیدگی به دعوی تأیید فسخ معاملات راجع به املاک

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

  در این مطلب به موضوع مرجع رسیدگی به دعوی تأیید فسخ معاملات راجع به املاک اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 مرجع رسیدگی به دعوی تأیید فسخ معاملات راجع به املاکمرجع رسیدگی به دعوی تأیید فسخ معاملات راجع به املاک

مرجع رسیدگی به دعوی تأیید فسخ معاملات راجع به املاک چیست؟

دعوی تأیید و تنفيذ فسخ معاملات املاک از زمره دعاوی مالی غیرمنقول محسوب و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاهی است که مال غیرمنقولی در حوزه آن واقع است.

نامه: ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۱۸۰۱۰۴۸

تاریخ: ۱۳۹۲/۰۷/۳۰

رای شعبه ۱۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران درباره مرجع رسیدگی به دعوی تأیید فسخ معاملات راجع به املاک

در خصوص دعوی وکیل خواهان به طرفیت شرکت خوانده به خواسته تأیید و تنفيذ فسخ قرارداد فروش شماره۱۲۳/۹۰ک مورخ۱۳۸۷/۳/۱ و الزام خوانده به بازپرداخت مبلغ ۱۵۱,۹۰۰,۰۰۰ ریال با احتساب خسارات دادرسی و تأخیر تأدیه و حق الوکاله وکیل به شرح دادخواست تقدیمی و صدور قرار تأمین خواسته ماحصل ادعای وکیل خواهان این است که: «خوانده به موجب قرارداد مزبور یک دستگاه آپارتمان از مجتمع مسکونی )ب.) را به موکل فروخته و مبلغ۵۱,۹۰۰,۰۰۰ریال دریافت نموده است چون موكل بنا به جهاتی بقیه اقساط را پرداخت ننموده طبق تبصره ماده ۴ قرارداد مزبور آن قرارداد منفسخ تلقی می گردد و طبق ماده ۹ قرارداد فروشنده را به پرداخت مورد تأكيد قرار داده است مراجعات و تماس های مکرر با شرکت خوانده تاکنون نتیجه ای نداده، لذا صدور حکم به شرح خواسته مورد استدعاست.»قطع نظر از اینکه مفاد تبصره های مواد ۴ و ۱۸ قرارداد منعقده مابین متداعیین حق فسخ برای خواهان ایجاد ننموده است نظر به اینکه فسخ یک عمل حقوقی یک طرفه است که صاحب آن بایستی در مقام اعمال آن برآید و اراده خویش را به وسیله اقدامی به طرف مقابل اعلام نماید که در مانحن فيه دلیل این امر ابراز نشده است و نظر به اینکه مادامی که عقد باقی است و زوال آن به اثبات نرسد استرداد عوضین محمل قانونی ندارد؛ بنابراین دادگاه دعوی را با وصف فعلی قابل استماع ندانسته و با استناد به ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوی را صادر و اعلام می نماید. قرار صادره ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است. در خصوص در خواست تأمین خواسته نظر به اینکه وکیل متقاضی علی رغم ابلاغ اخطار قانونی نسبت به سپردن خسارت احتمالی معینه اقدام نکرده است؛ لذا دادگاه شرط قانونی پذیرش تقاضا را حاصل ندانسته و مستندا به مدلول بند «د» ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد درخواست را صادر و اعلام می نماید. قرا صادره قطعی است.

رئیس شعبه ۱۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران – ارغوانی

مرجع رسیدگی به دعوی تأیید فسخ معاملات راجع به املاکمرجع رسیدگی به دعوی تأیید فسخ معاملات راجع به املاک

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

رای شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران درباره مرجع رسیدگی به دعوی تأیید فسخ معاملات راجع به املاک

دادنامه تجدیدنظر خواسته به شماره ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۷۶۰۰۳۵۲ مورخ۱۳۹۲/۴/۱۲ صادره از شعبه ۱۶ دادگاه های حقوقی تهران که بر قرار عدم استماع دعوی تجدیدنظرخواه (س. ق.) با وکالت (س ج)به خواسته تأیید و تنفيذ فسخ قرارداد فروش شماره ۹۰/۱۲۳ /ک آ مورخ۱۳۸۷/۳/۱ نسبت به یک دستگاه آپارتمان واقع در مجتمع مسکونی ( ب.)در دماوند گیلان اشعار دارد قطع نظر از صحت و سقم قضیه مخالف قانون و مقررات موضوعه بوده و مستوجب نقض آن به شرح آتی می باشد زیرا که دعوی فسخ و تأیید و تنفیذ آن از زمره دعاوی مالی غیرمنقول محسوب که رسیدگی به دعاوی راجع به اموال غیرمنقول و حقوق آن در دادگاهی اقامه می شود که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع است که مؤید این مطالب به تصریح مواد ۱۲ و ۱۵ از قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب می باشد؛

مرجع رسیدگی به دعوی تأیید فسخ معاملات راجع به املاکمرجع رسیدگی به دعوی تأیید فسخ معاملات راجع به املاک

بنابراین دادگاه اصدارکننده دادنامه معترض عنه صلاحیت محلی در جهت رسیدگی به دعوی معنونه را نداشته است؛ فلذا دادگاه مستندا به ماده ۳۵۲ از قانون مرقوم ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته پرونده را جهت ادامه رسیدگی به دادگاه عمومی و حقوقی شهرستان دماوند (محل وقوع ملک) ارسال مینماید. رأی صادره حضوری و قطعی است.

رئیس شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *