تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مطالبه عواید سهم الارث از ماترک

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

مطالبه عواید سهم الارث از ماترک به چه صورت است؟ به خلاصه پرونده ارائه شده در ادامه مطلب توجه فرمایید.

مطالبه عواید سهم الارث از ماترک
مطالبه عواید سهم الارث از ماترک

تجدیدنظرخواندگان و دو نفر دیگر به اسامی بانوان «ک» و «گ» در تاریخ ۱۰/۱۱/۶۶ عرض حالی به طرفیت تجدیدنظرخواهان دایر به مطالبه عواید سهم الارث خود از ماترک پدر مربوط به سالهای ۶۴ و ۶۵ و ۶۶ جمعا به مبلغ ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال و اعسار از هزینه دادرسی تقدیم دادگاه های حقوقی یک… نموده اند که به شعبه دوم ارجاع و تحت کلاسه ۱۰۱۶_۶۶/۲ حقوقی به جریان افتاده است با این توضیح که طرفین پرونده به اضافه افراد دیگر وراث مرحوم «ن» می باشند که در تاریخ ۱۲/۸/۶۴ فوت نموده است و خواندگان کلیه اموال او اعم از منقول و غیرمنقول و احشام را در تصرف خود گرفته و از آنها بهره برداری می نمایند بدون اینکه سهم وراث دیگر را پرداخت کنند و ضمن درخواست صدور و اجرای قرار معاینه و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس و تقدیم فتوکپی اظهارنامه شماره ۱۹۴۷-۱۴/۱۰/۶۶ و دو فقره استشهادیه که یکی در رابطه با درخواست اعسار آنها می باشد صدور حکم به محکومیت خواندگان را خواستار شده اند خواندگان با تقدیم لایحه ثبت شده به شماره ۱۹۶-۲۱/۳/۶۷ مدافعاتی خلاصتا به این شرح به عمل آوردند.

 

۱.دعوای خواهان ها بی اساس است؛

۲. خواهان ها معسر نیستند و قادر به ابطال تمبر هزینه دادرسی می باشند؛

۳. صورت ریز اموال متعلق به متوفی تقدیم نشده است؛

۴. دلیلی که ثبت مالکیت مورث نسبت به ملکی باشد ارائه نگردیده است؛

۵. احشام و مواشی به حکایت پرونده کلاسه۵۸۳/۶۶ به فروش رفته و قیمت آنها تودیع گردیده است؛

۶. خانه و اثاثیه هم صورت برداری شده و تحویل همسر متوفی و بانو «ک» احد از خواهان ها می باشد؛

٧. تراکتور و موتورهای آب و سم پاشی هم ارتباطی به متوفی نداشته بلکه متعلق به خودشان می باشد و نهایتأ صدور حکم به رد دعوی را درخواست نموده اند. دادگاه بدوأ به دعوی اعسار رسیدگی و رأی به قبول آن و معافیت خواهانها از پرداخت هزینه دادرسی صادر کرده و پس از تکمیل پرونده از حيث صورت ریز اموال و اعلام شماره پلاکهای ثبتی و استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان …و احراز مالکیت مورث طرفین نسبت به نظریه مذکور در تاریخ ۱۳/۹/۶۹ مبادرت به اصدار نظریه به نفع خواهانها به میزان مندرج در نظریه کارشناس بابت عواید سالهای ۶۴ الی ۶۸ نموده که به لحاظ اعتراض خواندگان و ارسال پرونده به دیوان عالی کشور طبق رأی شماره ۳۳۳/۲۳_۴/۸/۷۰ صادره از این شعبه تنفیذ گردیده است.

مطالبه عواید سهم الارث از ماترک
مطالبه عواید سهم الارث از ماترک

پس از اعاده پرونده دادگاه فوق الاشعار بدوأ مبادرت به صدور رأی شماره ۴۷۳/۷۰/۲ _ ۳۰/۸/۷۰ بر اساس نظریه مذکور و سپس رأی تصحیحی شماره ۵۶۹-۷۰/۲_۱۲/۱۰/۷۰ با تعیین رقم محکومیت نموده است. پس از ابلاغ رأی به طرفین آقای «ج» وكيل دادگستری وکالتا از طرف محكوم عليهما مبادرت به تقديم عرض حال تجدیدنظرخواهی نموده و اعتراضات او حسب مندرجات لایحه منضم به عرض حال مذکور خلاصتا به این شرح است:

  1. دادخواست در سال ۱۳۶۷ تقدیم شده و اظهارنظر دادگاه در خصوص عواید سال ۱۳۶۸ خارج از مورد استدعا و خواسته خواهان ها بوده است.

 ۲. طبق صورت جلسه مورخ ۲۲/۱/۶۷ و موجود در پرونده کلاسه ۵۸۳ و ۶۶۸-۶۶ ح احشام به مبلغ یک میلیون و چهارصد هزار ریال به فروش رفته و وجه آن طبق قبض سپرده شماره ۲۱۱۵۹-۲۴/۱/۶۷ در صندوق تودیع گردیده و محکومیت دوباره موکلان او به پرداخت وجه از آن بابت فاقد وجهه قانونی است.

٣. تراکتور و تریلی و سمپاش متعلق به متوفی نبوده تا خواهان ها هم از آن ذی سهم باشند بلکه به موکلان او تعلق دارد و رأی صادره در این خصوص هم بی پایه و اساس است.

۴.۱/۵ متر طناب از زمین های مورد بحث در تصرف مادر و خواهر کوچک موکلان می باشد محکومیت آنها در این خصوص هم وجاهت قانونی ندارد و نتیجتأنقض رأی صادره درخواست شده است. دفتر دادگاه مبادرت به تبادل لوایح نموده و پس از وصول پاسخ از ناحیه تجدیدنظرخواندگان پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است. مندرجات دادخواست تجدیدنظرخواهی که طی آن انصراف دو نفر از خواهان ها از ادامه دعوا اعلام گردیده و نیز لايحه اعتراضیه منضم به آن و همچنین لایحه جوابیه تجدیدنظرخواندگان به هنگام مشاوره قرائت خواهد شد.

هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل شده است و پس از قرائت گزارش آقای… عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره به عمل آورده و به شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می نماید:

رای شعبه ۲ دادگاه حقوقی یک

«بر رأی شماره ۵۶۹-۷۰/۲-۱۲/۱۰/۷۰ صادره از شعبه دوم دادگاه حقوقی یک … نتیجتا اشکال وارد است چه اولا: عواید سالهای ۶۴ و ۶۵ و ۶۶ مورد مطالبه تقدیم کنندگان عرض حال بوده و معلوم نیست با وجود اینکه در مهلت قانونی خواسته دعوای افزایش نیافته است دادگاه بر چه پایه و اساسی نیست به عواید سالهای ۶۷ و ۶۸ هم اظهارنظر کرده است؛

مطالبه عواید سهم الارث از ماترک
مطالبه عواید سهم الارث از ماترک

ثانيا: کارشناس منتخب قیمت احتشام به فروش رفته را هم محاسبه نموده و تجدیدنظرخواهان به پرداخت آن نیز محکوم شده اند ولی تکلیف وجه تودیعی مشخص نگردیده است به این ترتیب که پس از اجرای دادنامه چه کسی بایستی آن وجه را از حساب سپرده موقت دریافت نماید؛

 ثالثا: کارشناس در صفحه چهارم نظریه خود صریحا اعلام داشته است (احراز مالکیت قطعی دو دستگاه تراکتور مقدور نگردید)مع الوصف در ذیل همان برگ عواید پنج ساله را در جدول عواید مربوط به هزینه منظور کرده است که لازم به نظر می رسد در خصوص تعلق تراکتورهای مذکور و همچنین تریلی و سم پاشی بیشتری به عمل آید؛ فلذا رأی مذکور نقض و تجدید رسیدگی به شعبه دیگر دادگاه حقوقی یک…. ارجاع می گردد.»

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *