تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

نحوه رسیدگی به شکایت فسخ معامله در صورتی که در خیار شرط مدت تعیین نشده

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع نحوه رسیدگی به شکایت فسخ معامله در صورتی که در خیار شرط مدت تعیین نشده اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

نحوه رسیدگی به شکایت فسخ معامله در صورتی که در خیار شرط مدت تعیین نشدهنحوه رسیدگی به شکایت فسخ معامله در صورتی که در خیار شرط مدت تعیین نشده

نحوه رسیدگی به شکایت فسخ معامله در صورتی که در خیار شرط مدت تعیین نشده به چه صورت است؟

پرسش: اگر چنانچه در متن سند عادی معامله قید شود در صورت فسخ معامله فسخ کننده روزانه مبلغ یکصد هزار تومان به طرف دیگر بپردازد، آیا خیار شرط است و چنانچه فروشنده تقاضای فسخ کند این تقاضا قابل پذیرش است و آیا شرط و عقد هر دو باطل هستند به علت اینکه در شرط خیار مدت قید نشده است در پرونده کیفری ممانعت از حق که فروشنده ادعای فسخ مطرح کرده نحوه رسیدگی و اظهارنظر به چه صورتی است؟

نظر اول

متن درج شده در سند عادی بیع، خیار شرط است و چون در خیار شرط تعیین مدت الزامی است و در اینجا ذكر مدت قید نشده وفق مواد ۳۹۹ و ۴۰۱ قانون مدنی هم خیار شرط و هم عقد باطل است در پرونده کیفری قرار اناطه صادر می شود.

نظر دوم

متن درج شده خیار شرط و فسخ برای طرفین نیست و نفی شرط و فسخ شده است و اخذ ثمن دلالت بر تنفيذ معامله دارد و در قالب ماده ۱۰ قانون مدنی موضوع قابل رسیدگی است و قرار اناطه صادر نمی شود.

نحوه رسیدگی به شکایت فسخ معامله در صورتی که در خیار شرط مدت تعیین نشدهنحوه رسیدگی به شکایت فسخ معامله در صورتی که در خیار شرط مدت تعیین نشده

نظر سوم

خیار شرط نیست و حق فسخ نیست بلکه عقد به لحاظ عدم تعیین مدت برای پرداخت وجه التزام باطل است.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۱) درباره نحوه رسیدگی به شکایت فسخ معامله در صورتی که در خیار شرط مدت تعیین نشده

مطابق مقررات ماده ۴۰۱ قانون مدنی اگر برای خیار شرط مدت معین نشده باشد اساسا هم شرط خیار هم بیع باطل است؛

نحوه رسیدگی به شکایت فسخ معامله در صورتی که در خیار شرط مدت تعیین نشدهنحوه رسیدگی به شکایت فسخ معامله در صورتی که در خیار شرط مدت تعیین نشده

لذا بر ادعای فسخ فروشنده نسبت به بیع باطل، آثار فسخ عقد بیع مترتب نخواهد بود. چنان چه اتخاذ تصمیم در پرونده کیفری منوط به اثبات امری باشد که رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه دیگری است قرار اناطه صادر می شود و دادگاه وفق ماده ۱۳ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب ۱۳۷۸ عمل می کند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *