تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل تامین دلیل + مشاوره حقوقی + هزینه + دادخواست

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل تامین دلیل+مشاوره حقوقی+هزینه+دادخواست اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 

وکیل تامین دلیل+مشاوره حقوقی+هزینه+دادخواستوکیل تامین دلیل+مشاوره حقوقی+هزینه+دادخواست

گاهی ممکن است اشخاص برای حفظ اسناد و مدارکی که احتمال دارد در آینده به عنوان دلیل در دادگاه مورد استناد واقع شود؛ درخواست تامین دلیل کنند. دلیل چیزی است که اصحاب دعوی برای اثبات دعوی یا دفاع از خودشان به آن استناد می‌کنند و تأمین دلیل به معنی حفظ دلایل موجود برای استفاده از آن‌ها در آینده است و در قالب قرار صادر می‎شود.

 مرجع صالح برای درخواست این نوع تامین، شورای حل اختلاف، محلی که دلایل و امارات مورد درخواست در حوزه آن قرار گرفته‌، تعیین شده و اگر در حوزه مربوطه شورای حل اختلاف نبود، رسیدگی با دادگاه محل است. برای تامین درباره اموال غیر منقول، باید به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه نمود و برای سایر دعاوی به محل اقامت خوانده مراجعه خواهد شد.

بر طبق قانون آئین دادرسی مدنی درخواست تامین دلیل باید حتما شامل چند قسمت باشد:

طبق قانون آئین دادرسی مدنی درخواست تامین دلیل باید شامل چند قسمت باشد؟

مشخصات درخواست کننده و طرف او.

موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تأمین می‌شود.

اوضاع و احوالی که موجب تأمین شده است.

بر اساس ماده ۱۵۰ قانون آیین دادرسی مدنی زمان درخواست می‌تواند قبل از اقامه دعوی و یا در حین رسیدگی باشد. این درخواست می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد. تقاضای تامین دلیل از سوی ذی‌نفع به شکل یک درخواست نوشته می‌شود و به تعداد خواندگان به اضافه یک نسخه، همراه با فتوکپی برابر اصل اوراق و اسناد تقدیم شورای حل اختلاف می‌شود.

‌شورا با احراز فوریت موضوع، درخواست را به یکی از کارشناسان رسمی دادگستری در رشته مربوط ارجاع و پس از حضور مدیر دفتر شعبه مربوطه و کارشناس در محل و جلب نظر کارشناس‌، شورا صورت جلسه را با ذکر نظر کارشناس تنظیم می‌کند.

بر اساس ماده ۱۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی در صورتی‌که فردی دارای حقی باشد و احتمال دهد که در آینده برای رسیدن به حق خود نتواند از دلایل و مدارک موجود بهره‌مند شود،‌ می‌تواند از دادگاه درخواست تامین دلیل کند.

انواع تامین دلیل

در موارد مختلفی به تامین دلیل نیاز است. برای مثال اگر مالک یک ماشین اتومبیل اش خسارت دیده و قصد دارد از مال خسارت‌دیده خود هر چه زود‌تر استفاده کند و نمی‌تواند منتظر سپری شدن مراحل مختلف دادرسی که زمانی نسبتاً طولانی را می‌طلبد بماند؛ می‌تواند با درخواست تامین و اجرای آن، میزان خسارت وارد ‌شده به اتومبیل را مشخص کند، سپس نسبت به تعمیر و بازسازی آن اقدام و از آن استفاده کند و بعد از آن به استناد تامین که انجام شده است، خسارت وارده به خود را از عامل ورود زیان، مطالبه کند.

گاهی هم  امکان از بین رفتن یا از دسترس خارج شدن دلایل و مدارک مورد نظر مدعی وجود داشته باشد، در نتیجه از طریق تامین می‌توان این دلایل را حفظ کرد. برای مثال یک فردی که می‌تواند در دادگاه شهادت بدهد و یا مطلع از امری است بخواهد از کشور خارج شود و یا به علت بیماری در آستانه فوت باشد.

اعتبار تامین دلیل

منظور از این نوع تامین صورت‌برداری و حفظ آن است و تأثیری بر تایید یا رد ارزش دلیل مورد نظر ندارد. علاوه بر این حتی به معنای پذیرش دلالت یک دلیل بر ادعای مدعی نیز نیست و ممکن است شخصی، چیزی را دلیل اثبات ادعای خود بداند، اما در حقیقت اینطور نباشد. مرجع انجام تامین به صرف ادعای درخواست‌کننده مبنی بر اینکه امری دلیل و مدرک دعوای آینده اوست، قرار تامین را صادر و اجرا می‌کند و دادگاه رسیدگی‌کننده به دعوا باید دلیل مورد نظر مدعی را ارزیابی و در خصوص اعتبار و ارزش آن تصمیم‌گیری کند.

هزینه تامین دلیل چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه درخواست تامین از نوع دعاوی غیرمالی است و هزینه آن به تناسب نوع دعوی از ۲۰۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال است. البته باید توجه داشت که تامین با ارجاع به کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌دهند و در نتیجه خواهان باید هزینه کارشناس رسمی را نیز پرداخت کند و این مبلغ را به حساب کانون کارشناسان رسمی دادگستری واریز و پس از تسلیم اصل فیش به شعبه شورا حل اختلاف، کارشناس تعیین می‌شود و خواهان می‌تواند با هماهنگی کارشناس اقدام کند. تسلیم نظریه کارشناس به شورا حدود ۱۰ الی ۱۵ روز زمان نیاز دارد.

مراحل صدور تأمین دلیل

بررسی و تعیین اینکه موضوع در محدوده کدام یک از شورا‌های حل اختلاف واقع است.

تهیه برگ دادخواست از اوراق شورای حل اختلاف مربوط.

تنظیم دادخواست بر روی فرم مخصوص به تعداد خواندگان به علاوه یک نسخه.

تهیه فتوکپی از هریک از اوراقی که به آن‌ها استناد می‎شود به تعداد خواندگان به علاوه یک نسخه.

مراجعه به قسمت تطبیق اسناد شورای حل اختلاف مربوط و گواهی کردن برابری فتوکپی با اصل.

براساس ماده ۱۵۲ قانون آیین دادرسی مدنی در اموری که دارای فوریت است دادگاه می‎تواند بدون احضار طرف مقابل دعوی اقدام به تأمین دلیل نماید، به همین دلیل هنگام ثبت درخواست باید از مسئول خواسته شود که دادخواست فوراً رسیدگی شود.

موارد رد درخواست تامین دلیل

اگر برای دادخواست به مرجع صالحی مراجعه نکند و یا شرایط مورد نیاز برای درخواست وجود نداشته باشد، قرار رد درخواست صادر می‌شود. علاوه بر این در برخی موارد ممکن است درخواست شرایط شکلی مورد نیاز را نداشته باشد و برای مثال هزینه دادرسی پرداخت نشده باشد، در چنین شرایطی هم قرار رد درخواست صادر می‌شود. اگر درخواست شرایط ماده ۱۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی را نداشته باشد قرار رد درخواست صادر می‌شود.

نکته حائز اهمیت این است که تامین دلیل برای حفظ دلایل موجود است و نه برای تحصیل دلیل جدید. در نتیجه اگر برای کسب دلیل جدید درخواست داده شده باشد، قرار رد درخواست صادر می‌شود.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه‌ می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل استفاده کنید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می‌باشند و هدف آنها جلب رضایت و اعتماد شماست و سعی دارند با به کارگیری دانش و تجربه خود، مطلوب‌ترین نتایج را برای پرونده‌ی شما حاصل کنند؛ پس با اطمنیان خاطر وکلای مجموعه تهران وکیل را انتخاب کنید.

 برای اثبات بسیاری از دعاوی در مراجع قضایی نیاز به دلیل می باشد و برای همین تامین دلیل یکی از ارکان اساسی در امر قضا به منظور صدور حکم به نفع یکی از طرفین می باشد.

با این وجود همواره تامین دلیل به راحتی ممکن نخواهد بود و در مواردی این امکان وجود دارد که شواهد و مدارک موجود که می توانند در مسیر رسیدگی به پرونده های قضایی نقش تعیین کننده داشته باشند بنا به لایل مختلف از بین ورند.

در این صورت ممکن است شما نیاز به وکیل تامین دلیل داشته باشید تا ضمن راهنمایی شما در مورد نحوه درخواست تامین دلیل از دادگاه مشاوره های لازم را در اختیارتان قرار دهد. ما در ادامه سعی خواهیم کرد تا در این مورد به طور جامع اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

لازم به ذکر است در صورتی که نگرانی هایی در مورد از بین رفتن دلائل و یا مستندات قابل استفاده در دعاوی خود دارید (یا هر گونه سوالی در ارتباط با تامین دلیل داشته باشید)، می توانید با ما در موسسه حقوقی تهران وکیل تماس بگیرید تا ضمن معرفی بهترین وکیل تضمینی تامین دلیل امکان درخواست برای اثبات حقانیت شما در پرونده ها و دعاوی حقوقی و کیفری در دادگاه و مراجع قضایی با درخواست تامین دلیل را فراهم کنیم.

 

وکیل تامین دلیل+مشاوره حقوقی+هزینه+دادخواستوکیل تامین دلیل+مشاوره حقوقی+هزینه+دادخواست

تامین دلیل چیست؟

به طور حتم قبل از هر چیز نیاز است بدانید تامین دلیل چیست؟

در ابتدای متن اشاره شد که بعضی از اسناد و مدارک هستند که ممکن است به مرور زمان از بین بروند. برای مثال شواهد یا مستندات پرونده که نقش مهمی در اثبات حقانیت شما در پرونده و حکم صادر شده از سوی مراجع قضایی دارند ممکن است به مرور زمان از بین بروند.

به عنوان یک مثال ساده فرض کنید که شما شاهدی برای یک پرونده داشته باشید که در بیمارستان بستری است و ممکن است که جان خود را از دست بدهد. در این صورت اگر شهادت او به عنوان یکی از شهود در پرونده ثبت نشود شما نخواهید توانست موفق به اثبات حقانیت خود در دعاوی حقوقی یا کیفری در حین رسیدگی به پرونده های قضایی شوید.

برای همین است که در مواردی ضروری به نظر می رسد که اسناد و مدارک یا شواهد موجود را ثبت نمود تا امکان استفاده از آن ها در روند رسیدگی به پرونده وجود داشته باشد.

ماده 149 قانون آیین دادرسی مدنی در واقع به همین موضوع اشاره دارد و می گوید که اگر فردی مطالبه یا حقی داشته باشد و قصد پیگیری آن در آینده را داشته باشد، اگر احتمال بدهد که در آینده شواهد و دلایل یا مدارک موجود از بین می روند، می تواند از دادگاه بخواهد تا با درخواست تامین دلیل امکان استفاده از آن ها در آینده را فراهم کند.

شورای حل اختلاف و تامین دلیل

اگر شما قصد دارید با تامین دلیل از دلایل و مستندات خود حفاظت کنید، ممکن است برایتان سوال باشد که مرجع صالح قضایی برای ارائه درخواست کجاست؟

دلایل و مستندات شما در هر جایی که باشد، شورای حل اختلاف آن محل می تواند با رسیدگی به درخواست شما تصمیم گیری ها لازم را اتخاذ کند. البته در صورتی که شورای حل اختلاف در حوزه مربوطه نبود، می توانید از دادگاه محل مورد نظر بخواهید تا به درخواست شما رسیدگی کند.

 

وکیل تامین دلیل+مشاوره حقوقی+هزینه+دادخواستوکیل تامین دلیل+مشاوره حقوقی+هزینه+دادخواست

درخواست تامین دلیل

برای این که بتوانید درخواست تامین دلیل بدهید باید مشخصات خود و طرف دعاوی خود را به همراه موضوع پرونده  حقوقی و یا کیفری (که برای اثبات حقانیت خود در آن ها نیاز به تامین دلیل دارید) به طور کتبی یا شفاهی به مرجع صالح قضایی ارائه دهید.

شما باید به شرایط موجود و موقعیت خاصی که نیاز به تامین دلیل را ضروری می کند نیز اشاره کنید.

ماده 150 آیین دادرسی مدنی می گوید که امکان درخواست حتی به صورت شفاهی از مرجع قضایی وجود دارد. این درخواست می تواند در حین رسیدگی به پرونده توسط شما به شورای حل اختلاف داده شود. یا این که حتی قبل از رسیدگی به پرونده درخواست تامین دلیل را از مرجع قضایی بنمایید.

در مواردی باید این تقاضا را به صورت کتبی نوشت و به تعداد خواندگان و سایر مدارک و اسناد به شورای حل اختلاف محل ارائه داد.

در ادامه شورا با بررسی متن و اسناد و مدارک از کارشناس رسمی دادگستری خواهد خواست تا ضمن ارائه نظر کارشناسی امکان تنظیم صورت جلسه را برای رسیدگی به درخواست تامین دلیل فراهم کند.

در چه مواردی نیاز به تامین دلیل است؟

پرونده های بسیار زیادی در قوه قضاییه در حال رسیدگی می باشند و هر یک از آن ها نیز با استفاده از اسناد و دلایل و مدارک مختلفی پیگیری می شوند. مرجع قضایی نیز با استفاده از انواع اسناد و شواهد اقدام به صدور رای می کند. برای همین است که انواع تامین دلیل می تواند وجود داشته باشد که امکان استفاده از آن ها در آینده و در حین رسیدگی به پرونده وجود دارد.

به عنوان مثال فرض کنید که کسی به خودرو شما آسیب زده باشد و به این منظور یک پرونده در محاکم قضایی تشکیل داده اید تا پیگیر حقوق خود شوید.

اما نمی توانید تا صدور حکم و یا تا رسیدگی به پرونده منتظر بمانید و خودرو خود را تعمیر نکنید. در این حالت از مرجع قضایی می خواهید تا با بررسی خودرو پس از درخواست تامین دلیل میزان خسارت وارد شده به آن را ارزیابی کند.

با این کار پس از تامین دلیل و حتی قبل از رسیدگی به پرونده می توانید خودرو خود ار تعمیر کنید و مطمئن باشید که شواهد و اسناد کافی برای اثبات حقانیت شما و محکومیت طرف مقابل ثبت شده است.

این یکی از ساده ترین انواع تامین دلیل است که شما را با اهمیت آن نیز آشنا خواهد نمود.

فوت شاهد

به عنوان یک مورد دیگر می توان به مواردی اشاره کرد که شاهد یک پرونده ممکن است به دلیل کهولت سن و یا به دلیل بستری بودن در بیمارستان از دنیا برود و امکان اثبات حقانیت شما در پرونده در طی رسیدگی به آن وجود نداشته باشد.

در این حالت می توانید از مرجع قضایی بخواهید تا اظهارات شاهد را حتی قبل از رسیدگی به پرونده ثبت کند تا امکان استفاده از آن در آینده وجود داشته باشد.

خروج از کشور

در یک حالت دیگر فرض کنید که شاهد یا فرد مطلع در پرونده قصد داشته باشد به خارج از ایران برود. در این حالت با رفتن او امکان حضور او در مراجع قضایی وجود نخواهد داشت و برای همین ضروری به نظر می رسد که با درخواست تامین دلیل اظهارات شهود و یا مطلع پرونده ثبت شود.

آیا هر دلیلی معتبر است؟

اعتبار تامین دلیل یکی از مواردی است که حتما باید به آن توجه کنید و در صورت نیاز با یک وکیل متخصص تامین دلیل در مورد اعتبار ادله خود مشورت کنید. زیرا که هر دلیلی معتبر نیست و از هر سندی نمی توان در مراجع قضایی برای اثبات حقانیت استفاده کرد.

این نکته مهمی است که در اغلب موارد به آن توجه نمی شود و باعث هدر رفتن وقت و هزینه افراد می گردد.

شما باید قبل از درخواست تامین دلیل ببینید که آیا ثبت این اسناد و مدارک می تواند در روند رسیدگی به پرونده مفید واقع شود.

به طور حتم در ارتباط با خودروی آسیب دیده می توان از تامین دلیل استفاده کرد (البته در صورتی که بتوانید ثابت کنید چه کسی آسیب را به خودرو وارد کرده است). اما همواره این گونه نیست.

پس به یک نکته مهم توجه داشته باشید:

تامین دلیل در واقع برای حفظ شواهد و مدارک یا اسناد برای استفاده در روند رسیدگی به پرونده می باشد. اما این که این اسناد در آینده مفید واقع خواهند شد یا این که فاقد ارزش قانونی در روند رسیدگی به پرونده خواهند بود بحث دیگری است که باید با یک وکیل متخصص تامین دلیل در مورد آن مشورت کنید.

دلیل تاکید ما بر این موضوع در این است که در بسیاری از موارد خواهان یا شاکی فکر می کند که یک دلیل یا سند می تواند به اثبات حقانیت او کمک کند، این در حالی است که سند و مدرک ارائه شده ارزش ندارد و در نهایت پرونده بدون صدور رای به نفع او مختومه می شود.

آیا تامین دلیل هزینه دارد؟

سوالی که بسیاری از افراد دارند این است که آیا تامین دلیل با هزینه همراه است؟

در بالا اشاره شد که برای تامین دلیل نیاز به حضور کارشناس رسمی دادگستری می باشد تا با دادن نظر کارشناسی در مورد موضوع مربوطه امکان تنظیم صورت جلسه فراهم شود.

شاید به خوبی بدانید که کارشناس رسمی در قبال دادن نظریه کارشناسی هزینه دریافت می کند و برای همین بدیهی است که باید هزینه ای برای درخواست تامین دلیل پرداخت کنید. این هزینه ممکن است که به حساب کانون کارشناسان دادگستری واریز شود. پس از آن نیز باید فیش مربوطه را به شورای حل اختلاف ببرید تا امکان تعیین کارشناس رسمی فراهم شود.

لازم به ذکر است که پس از انجام نظر کارشناسی ممکن است که برای ارسال آن به شورای حل اختلاف مدت زمانی طول بکشد تا این پروسه با تامین دلیل خواهان به پایان برسد.

 

وکیل تامین دلیل+مشاوره حقوقی+هزینه+دادخواستوکیل تامین دلیل+مشاوره حقوقی+هزینه+دادخواست

مراحل لازم برای صدور تامین دلیل

با مطالبی که در این متن گفته شد به خوبی با مراحل صدور تامین دلیل آشنا شده اید. اولین قدم در مشخص کردن شورای حل اختلاف یا مرجع قضایی می باشد که باید برگ دادخواست را به او تحویل داد.

سایر مراحل نیز با پر کردن فرم مخصوص به تعداد خواندگان و تهیه فتوکپی و تحویل آن ها به مرجع قضایی ادامه خواهد یافت و در نهایت ممکن است با پرداخت هزینه برای تعیین کارشناس رسمی امکان دادن نظر کارشناسی ر فراهم کند.

نکته مهم: نظر کارشناسی ممکن است با توجه به نوع دلیل صورت پذیرد. برای مثال در مورد خسارات وارد شده به خودرو نظر کارشناس رسمی دادگستری آشنا به ارزیابی خسارت وارده مهم خواهد بود. در موارد دیگر نیز بنا به نوع سند و یا ادله امکان دارد اقدامات متفاوتی با حضور کارشناس لازم باشد صورت پذیرد.

تامین دلیل فوری

یک نکته مهم در ارتباط با نیاز به تامین دلیل فوری در مواقع اورژانسی است. این موارد باید بدون فوت وقت انجام شود.

ماده 152 آیین دادرسی مدنی می گوید که در مواردی که امری دارای فوریت باشد، دادگاه می تواند بدون احضار خوانده و یا خواندگان که طرف مقابل دعوی حقوقی و یا کیفری هستند، اقدام به تامین دلیل بنماید.

در موارد دارای فوریت باید توجه داشته باشید که هنگام ارائه درخواست از مسئول مربوطه بخواهید که به دادخواست سریعا رسیدگی شود تا ادله موجود از بین نروند.

تفاوت تامین خواسته و دلیل

شاید لازم باشد در این بخش اشاره شود که تامین دلیل به طور کامل با تامین خواسته متفاوت است و در صورتی که با مباحث حقوقی آشنایی ندارید باید به این تفاوت این دو دقت کنید.

البته این دو شباهت هایی دارند، برای مثال در صورت فوریت تامین دلیل و یا تامین خواسته در هر دو مورد ممکن است که دادگاه دستورات لازم را هر چه زودتر صادر کند تا خواسته و یا دلیل مورد نظر از بین نروند یا از دسترس خارج نشوند.

با این وجود تامین خواسته برای زمانی نیاز است که خوانده مشکل مالی داشته باشد و یا این که نتواند یا نخواهد دین مالی خود را را پس از محکومیت به خواهان ادا کند.

این در حالی است که تامین دلیل موضوعی کاملا متفاوت است و مربوط به حفظ اسناد و ادله یا شواهد برای استفاده از آن ها در مراحل رسیدگی به پرونده می باشد.

بهترین وکیل متخصص تامین دلیل

در صورتی که به دنبال تامین دلیل در هر یک از دعاوی حقوقی و یا کیفری خود می باشید، با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد و برای جلوگیری از هدر رفتن وقت و هزینه خود توصیه می شود که با بهترین وکیل متخصص تامین دلیل و وکیل پایه یک دادگستری  مشورت کنید تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهد.

 به طور حتم هر دلیلی و یا سندی در فرایند دادرسی مورد قبول واقع نخواهد شد و در بعضی از موارد نیازی به درخواست تامین دلیل نمی باشد. این در حالی است که در بعضی از موارد تامین دلیل بسیار مهم و فوری بوده و باید در اسرع وقت انجام شود.

یک وکیل تامین دلیل که با انواع پرونده های قضایی و اسناد و مدارک مورد نیاز برای اثبات حقانیت شما آشنا است، می تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را برای درخواست تامین دلیل از مراجع قضایی بگیرید.

در پایان امیدواریم مطالب گفته شده در این متن توانسته باشد شما را با اهمیت تامین دلیل و چگونگی درخواست آن از مراجع قضایی آشنا کند. لازم به ذکر است که موسسه حقوقی تهران وکیل به عنوان یکی از بهترین موسسات حقوقی در داخل کشور آماده است تا در صورت نیاز بهترین وکیل تضمینی تامین دلیل را به شما معرفی کند تا ضمن دریافت مشاوره های لازم بهترین تصمیم را برای درخواست تامین دلیل از مرجع قضایی بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *