تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 وکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتیوکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتی

تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتی:

با توجه به ماده ی ۷۳۴ قانون تعزیرات، جعل رایانه ای را چنین می توان تعریف کرد: تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتی و همچنین ایجاد داده های قابل استناد به صورت متقلبانه و برای اضرار به غیر.

گر چه ممکن است که با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ چنین برداشت شود کسی که مرتکب دسترسی غیر مجاز و سپس جعل دادهها شده، مرتکب دو جرم شده است و بایستی دو مجازات برای آن در نظر گرفت لكن باید توجه داشت که رویه قضایی، عملی را که مقدمه ضروری برای ارتکاب جرمی باشد، جرم مستقلی تلقی نمی نماید مثلا شخصی که با ورود به منزلی اقدام به سرقت می نماید مرتکب دو جرم سرقت و ورود به عنف نگردیده بلکه لازمه سرقت، ورود به منزل می باشد. به عبارت بهتر در صورتی که لازمه ( مقدمه)تحقق جعل، دسترسی به داده ها و سامانه ها باشد متهم فقط مرتكب جعل شده است اما اگر به هر دلیلی تلازمی بین جعل و دسترسی غیر مجاز نباشد، متهم مرتکب دو فعل مجرمانه شده است. البته نظر مخالف نیز در این خصوص وجود دارد که معتقدند با توجه به تغییر مقررات تعدد جرم در قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲، در هر صورت متهم مرتکب دو فعل مادی شده و مستحق تعیین دو مجازات است.

در صدر این ماده عبارت «به طور غیر مجاز» ذکر شده است که معنای آن برخلاف قوانین و مقررات است. به نظر می رسد که با وجود قید متلقبانه در هر دو بند این ماده، نیازی به قید غیر مجاز در صدر ماده نبوده است. چرا که منطقی نیست کسی به صورت متقلبانه اقدام به جعل رایانه ای نماید و در عین حال عمل او از نظر قوانین و مقررات مجاز باشد!

وکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتیوکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتی

 «تغییر یا ایجاد داده های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه ی داده به آنها»: محور این بند حمایت از داده های قابل استناد است اعم از این که جاعل اقدام به افزودن، کاستن، جابجا کردن و یا هر گونه تغییر در داده های قابل استناد موجود نماید و یا از اساس اقدام به ایجاد داده هایی نماید که مشابه داده های قابل استناد بوده و با ارائه این داده های مجعول، امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.

شرط این که جعل رایانه ای مشمول این بند قرار گیرد این است که داده های مجعول، «قابل استناد»باشد و الا اگر به هر دلیلی قابلیت استناد از آنها سلب شود جرم موضوع این بند محقق نمی شود. مقنن تعریفی از داده های قابل استناد بیان ننموده و مشخص نیست که قابل استناد نزد چه شخص یا مقامی مد نظر است؟ آیا همین که این داده های مجعول را به عنوان خبری منتشر نماید که اشخاص با استناد به آن، خبر را نقل قول نمایند کافی است یا منظور از داده های قابل استناد، داده هایی است که دارای ارزش استنادی و اثباتی بوده و بتوان با ارایه ی آن داده ها به مراجع اداری، قضایی و یا غیر آنها، به عنوان داده های معتبر، استناد نمود و استفاده لازم را انجام داد؟ به نظر می رسد که با توجه به اطلاق بند الف ماده ۷۳۴، قابل استناد بودن داده ها نزد هر شخصی اعم از حقیقی و حقوقی، دولتی و یا خصوصی می باشد. به عنوان مثال متهم با جعل در رسید پرداخت بانکی و تغییر در رقم پرداختی، ادعای پرداخت کل مالیات خود را مطرح نماید.

وکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتیوکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتی

«تغییر داده ها با علائم موجود در کارت های حافظه یا قابل پردازش در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا تراشه ها با ایجاد یا وارد کردن متقلبانه ی دادهها یا علائم به آنها»:

الف – محور اصلی در این بند حمایت از کارت های حافظه یا کارت های قابل پردازش در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا تراشه ها است. البته برخلاف بند الف، فقط تغییر دادن در محتویات این کارت ها و تراشه ها جرم دانسته شده و ذکری از ساختن اصل این کارت ها و تراشه ها نشده است شاید علت این امر را این گونه بتوان بیان نمود که قصد مقنن حمایت از محتویات کارت ها و تراشه های موجود بوده است و کارت ها و تراشه های که رأسا جعل میشود اگر قابلیت استناد داشته باشند، مشمول بند الف این ماده میشوند و اگر قابلیت استناد نداشته باشند، فاقد ارزش هستند و جعل آنها ضرری متوجه کسی نمی کند.

 ب – تغییر همچنان که گفته شد اعم از افزودن، کاستن، تعویض و جابجا کردن است.

ج – مقصود از علائم، هر گونه نشانه ای است که ممتاز کننده اشخاص حقوقی دولتی یا غیر دولتی از سایرین باشد مانند آرم قوه قضاییه و یا آرم شرکتی تجاری.

 د – منظور از کارت حافظه، نوعی حامل داده است که که به عنوان حافظه جانبی در تجهیزات رایانه ای به کار می روند متداول ترین این کارتها، کارت های حافظه تلفن همراه هستند. کارت های حافظه فقط داده ها را نگهداری و جابجا می کنند و امکان تحلیل و پردازش دادهها از طریق این کارت ها وجود ندارد.

وکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتیوکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتی

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

 ه – کارت های قابل پردازش (هوشمند)علاوه بر ذخیره داده ها، این امکان را دارا هستند که بسته به نوع کارایی کارت، عملیات تجزیه و تحلیل و مدیریت داده ها را نیز انجام دهند. از جمله کارت های قابل پردازش می توان کارت های هوشمند سوخت، کارت تلفن های اعتباری، سیم کارتها و کارتهای اعتباری بانک ها را برشمرد. تفاوت دیگری که کارت های حافظه با کارت های قابل پردازش دارند این است که با قرار دادن محتویات کارت های حافظه در سامانه های رایانه ای، امکان ایجاد هر تغییری در محتویات آنها وجود دارد، اما کارت های قابل پردازش و تراشه ها با دارا بودن تدابیر امنیتی، امکان هر تغییری را از کاربر سلب نموده و فقط از ناحیه اپراتور مرکزی قابل برنامه ریزی است.

وکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتیوکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتی

 و – مراد از تراشه (مدار مجتمع)، قطعات الکترونیکی کوچکی است با قابلیت ذخیره داده ها، که امکان برنامه ریزی بر روی آنها وجود دارد مانند تراشه های طلایی رنگ موجود در کارت های هوشمند و اعتباری در مقام بیان تفاوت کارت های قابل پردازش و تراشه ها باید گفت که در هر کارت قابل پردازش، یک تراشه وجود دارد که قسمت اصلی کارت است و سایر قسمت های کارت، در واقع نقش محافظ این تراشه را دارند. اما کاربرد تراشه ها محدود به این کارت ها نمی شود و تراشه ها به تنهایی نیز در قطعات رایانه، وسایل الکترونیکی و حتی اخیرا در بدن انسان نیز کار گذاشته میشوند و مصارف پزشکی پیدا نموده اند.

عنصر مادی جرم جعل، موضوع بند الف این ماده، تغییر یا ایجاد داده های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن داده به آنها است در بند ب عنصر مادی جرم، تغییر داده ها یا علائم موجود در کارت های حافظه یا قابل پردازش در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا تراشه ها یا ایجاد یا وارد کردن داده ها با علائم به آنها است. بنابراین این جرم با فعل مثبت مادی قابل ارتکاب است و با ترک فعل امکان تحقق آن وجود ندارد. از جمله اوضاع و احوال مهم دخیل در این جرم این است که داده ها باید به نحوی جعل شده باشند که شباهت فراوان با داده های اصلی داشته و امکان به اشتباه انداختن اشخاص متعارف در مورد صحت آنها وجود داشته باشد. نتیجه این جرم نیز، به عنوان جرمی مقید، احتمال تحقق ضرر (ضرر بالقوه) است. عنصر معنوی این جرم نیز عبارتست از سوءنیت عام مرتکب یعنی علم و عمد وی در ارتکاب جعل و سوءنیت خاص فرد در انجام عملیات متقلبانه به قصد تحقق نتیجه این جرم و اضرار به غیر.

وکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتیوکیل تغییر داده های رایانه ای و یا مخابراتی

ایرادی که به این ماده وارد است این است که تفاوتی بین جعل محتويات عادی و رسمی قرار نداده و مثلا جعل داده های مربوط به یک شرکت خدماتی را همسان با جعل داده های قوه مقننه قرار داده است. البته این ایراد را ماده ۷۵۴ این قانون، با تشدید مجازات جرایم ارتکابی علیه داده ها و یا سامانه های رایانه ای و یا مخابراتی متعلق به دولت و یا نهادها و مراکز ارائه دهنده ی خدمات عمومی، تا حدودی مرتفع نموده است.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *