تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل قذف + الفاظ رکیک + نسبت زنا یا لواط دادن + مشاوره حقوقی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در نوشتار حاضر به وکیل قذف + الفاظ رکیک + نسبت زنا یا لواط دادن + مشاوره حقوقی پرداخته شده است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین رایگان 24 ساعته می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

قذف به چه معناست؟

قذف ریشه فقهی هم دارد و در قانون مجازات اسلامی هم بدان توجه شده و همان گونه که میدانیم، قذف نسبت زنا یا لواط دادن است به کسی (حتی شخص متوفی)، مثل اینکه کسی به کسی بگوید زنا کار و در این حالت چنانچه نتواند عمل زنای وی را – به شرحی که در قانون ذکر شده – به اثبات برساند حد قذف بر او جاری خواهد شد و طبیعی است که اگر کسی به کسی زنازاده (ولدالزنا)بگوید گوینده می بایست – در مقابل مادر وی به اثبات عمل زنا بپردازد و در غیر این صورت حد قذف بر او واجب خواهد بود.

به استثناء قذف که در زمره جرائم مشمول حد قرار دارد، سایر موارد، مشمول حد نمی شوند و تعزیری هستند و این سری فحاشی ها و توهین ها در قوانین کیفری به اشکال مختلفی مطرح گردیده و به عنوان جرم شناخته شده و برای آنها مجازات پیش بینی شده است.

وکیل قذف + الفاظ رکیک + نسبت زنا یا لواط دادن + مشاوره حقوقی وکیل قذف + الفاظ رکیک + نسبت زنا یا لواط دادن + مشاوره حقوقی

در ماده ۶۰۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی که ذیل فصل پانزدهم با عنوان هتک حرمت اشخاص تقریر شده، آمده است:

( (توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.))

همان گونه که در ماده قانونی فوق دیده میشود مقنن محترم، ابتدا به ساکن، اشاره به کلمات و یا عبارات توهین و فحاشی و الفاظ رکیک نموده و بدون تعریف اولیه و یا حتی بدون ذکر مصادیقی از این موارد، به بیان مجازات پرداخته، در حالیکه تعیین و معرفی جرم از ناحیه قانونگذار می بایست منجز و روشن صورت بگیرد تا در هنگام تفسير- على الخصوص تفسیر قضایی – شبهه ای بوجود نیاید.

پاسخ ابهام اخیرالذکر را می توان این گونه بیان کرد که جرائم علیه حرمت اشخاص به لحاظ ماهیت خاصی که از آن برخوردارند را نمی توان با سایر جرائم قابل قیاس دانست، زیرا سایر جرائم – غالبأ – از حیث مصداق و یا منجز بودن، روشن و قابل درک هستند و قاضی در رابطه با تعیین مورد با قانون مشکل چندانی ندارد و چنانچه بعضأ با مواردی برخورد نماید که انطباق آن با قانون مشکل باشد می تواند از طریق مشورت با اهل خبره، به یقین برسد.

لیکن همان گونه که پیشتر نیز بدان اشاره شد توهین یا فحش و … صرف نظر از صورت های عمومی که تقریبا در سراسر ایران شناخته شده هستند، دارای وجوه خاص و غیر معروفی می باشند که در یک نقطه بخصوص (ده – شهر – استان و …) به عنوان توهین و فحش شناخته میشوند و در سایر جاها ممکن است کوچکترین مفهوم هتک حرمت از آنها استنباط نشود.

(سالها پیش شنیدم که در شهر … کلمه موتور مفهومی بسیار زشت و زننده پیدا کرده تاحدی که مخاطب حاضر می شود که دعوای بزرگی را به منظور دفاع از حرمت از دست رفته اش به راه بیندازد) در حالی که همین واژه در سایر شهرها موجد هیچ گونه مفهوم زشت و اهانت آمیز، نیست.

به دیگر سخن الفاظ رکیک – فحشها و توهین ها به هیچ وجه جنبه حصری ندارند و این عدم محصور بودن، هم از حیث الفاظ و عبارات است و هم نسبت به برخی حرکات ممکن است صورت گیرد.

قذف.

فصل چهارم کتاب دوم قانون مجازات اسلامی مشتمل بر ۱۷ ماده به این جرم اختصاص دارد. قذف از حدود است و مجازات آن هشتاد تازیانه میباشد و منوط به مطالبه مقذوف می باشد.

معرفی قذف به عنوان جرم و تعیین مجازات آن در آیه ۴ سوره مبارکه نور آمده که خداوند تبارک و تعالی می فرماید:

والذين يرمون المحصنات ثم لم يأتو باربعه شهداء فاجلد و هم ثمانین جلده ولا تقبلو لهم شهاده ابدا و اولئک هم الفاسقون.

یعنی: کسانی که نسبت می دهند به دیگران (زنا یا لواط را) و نمی توانند چهار شاهد عادل برای گفته خویش گواه بیاورند، آنان را هشتاد تازیانه به عنوان حد بزنند و شهادت آنان قبول نمی گردد ابدا و آنها همانا فاسقند.

یا در آیات دیگری در قرآن مجید آمده است (آیات ۲۳ و ۲۴ سوره مبارکه نور):

 أن الذين يرمون المحصنات الغافلات المومنات لعنوا في الدنيا والاخره ولهم عذاب عظيم.

یعنی : کسانی که به زنان با ایمان و پاکدامن بی خبر از کاربد، تهمت بستند، در دنیا و آخرت ملعون هستند و برای آنان عذابی سخت است.

نسبت زنا یا لواط دادن چه مجازاتی دارد؟

چنان که ملاحظه می شود از محتوای آیات صریحأ بر می آید که اگر کسی یکی از دو عمل زنا یا لواط را به دیگری نسبت دهد و نتواند چهار شاهد عادل برای صدق گفتار خود و اثبات آن به شخص منسوب بیاورد، بدون درنگ به هشتاد ضربه تازیانه به عنوان حد محکوم خواهد شد.

وکیل قذف + الفاظ رکیک + نسبت زنا یا لواط دادن + مشاوره حقوقی وکیل قذف + الفاظ رکیک + نسبت زنا یا لواط دادن + مشاوره حقوقی

در این زمینه احادیث معتبری که حاکی از اجرای حد این عمل در مورد کسی که زنا یا لواط را به دیگری نسبت داده و از اثبات آن عاجز مانده، نیز خود بهترین منبع می تواند باشد. در خبر صحیح ابن سنان است که امام صادق (ع)فرمودند:

أن عليا عليه السلام لم يكن يحد في التعريض حتی یاتی بالفريه المصرحه یازان او یابن الزانيه او لست لا بیک.

 حضرت علی (ع )فرمودند در تعریض و کنایه حد جاری نمی گردد مگر در افتراء صريح الدلاله مانند: ای زنا کننده یا ای فرزند زنا دهنده و یا، تو از پدرت نیستی.

در حدیث دیگری شیخ صدوق علیه الرحمه در کتاب من لایحضره الفقیه از امیرالمؤمنین علیه السلام قضاوتی از قضاوت هایش را نقل کرده که می فرماید:

أن رجلا قال له : ان هذا زعم أنه احتلم بامی فقال : أن الحلم بمنزله الظل فإن شئت جلدت لک ظله ثم قال لكني اودبه لئلا يعود يوذي المسلمين. این که مردی به امیر المؤمنین علی (ع)شکایت کرده، عرض کرد: این شخص می پندارد که با مادرم محتلم شده است. امام فرمودند: احتلام همچون سایه است، اگر می خواهی سایه این مرد را برای شما شلاق بزنم، ولی من این شخص را چنان ادب می کنم که دیگر بر ایذاء مسلمانان عودت نکند.

از مجموع این احادیث و اخبار بر می آید که کنایه گویی و تعرض به عمل شنیع زنا یا لواط مستلزم حد قذف نیست، اگر چه مستوجب تعزیراست.

 می دانیم که برای اثبات قذف، قاذف در مقابل مقذوف قرار می گیرد و به عبارتی، در برابر او مسئول است. مانند اینکه کسی به کسی بگوید؛ زنا زاده –  زن قحبه – مادر قحبه – خواهر قحبه و …

که در این صورت، در مقابل کسی که زنا را به او نسبت داده است می بایست پاسخگو باشد – نه شنونده – و بدیهی است که در صورت عدم اثبات، می بایست به مجازات حد محکوم شود، لیکن کار به همین جا هم ختم نمی شود، زیرا بر اساس ماده ۲۵۲ قانون مجازات اسلامی نسبت به مخاطب نیز که به واسطه این دشنام اذیت شده به مجازات توهین محکوم میشود.

ماده ۲۵۲ مذکور بدین قرار است:

( (کسی که به قصد نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری الفاظی غیر از زنا یا لواط به کار ببرد که صریح در انتساب زنا یا لواط به افرادی از قبیل همسر، پدر، مادر، خواهر یا برادر مخاطب باشد، نسبت به کسی که زنا یا لواط را به او نسبت داده است، محکوم به حد قذف و درباره مخاطب اگر به علت این انتساب اذیت شده باشد، به مجازات توهین محکوم می گردد.))

قذف را نمی توان به عنوان پدیده ای که در یک مقطع تاریخی وجود داشته و امروزه مصداقی ندارد نگاه کرد، (همانند آنچه که در مورد سایر توهین ها اشاره شد)زیرا از ماهیت و مصادیق قذف پیداست که این پدیده محدودیت زمانی و مکانی نمی تواند داشته باشد و شاید به همین علت است که خداوند تبارک و تعالی اهمیت ویژه ای به آن داده و به عنوان یکی از حدود در قرآن کریم برای آن جایگاهی قائل شده است.

اهمیت قذف تا آنجاست که حتی اگر پدر یا جد پدری فرزندش را قذف کند مجازات می گردد، لیکن در این یک مورد خاص وفق ماده ۲۵۹ قانون مزبور به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می گردد.

دلیل مستثنی ساختن پدر از عموم قانون کیفر قذف، خبر صحيح محمد بن مسلم است که می گوید : از امام محمد باقر علیه السلام پرسیدم از مردی که فرزندش را به زنا قذف کرده است، فرمودند اگر فرزندش را بکشد، کشته نمی شود و اگر قذفش کند حد قذف نمی خورد. عرض کردم اگر پدرش مادر او را قذف کند، فرمودند: اگر مادرش را قذف کند و بگوید فرزند کذایی مال من نیست با هم ملاعنه مینمایند و فرزند نفی شده گردن گیرش نمی شود و بین زن و شوهر جدایی می افتد و زن بر او حرام مؤبد می شود و فرمودند: اگر به فرزندش که مادرش زنده است بگوید: (ای فرزند زانیه) و نفی ولدی در بین نباشد برای مادر حد قذف بر شوهر ثابت می شود و بین آنها جدایی نمی افتد.

حضرت امام راحل (ره)نیز همین نظر را دارند و می فرمایند: (اگر پدری فرزندش را به آنچه که موجب حد است قذف نماید حد زده نمی شود بلکه تعزیر اوست، برای حرمت و نه برای فرزند و اگر جد پدری قاذف باشد، حدی بر او نیست.

در سایر توهینها نیاز به اثبات مصداقی آنچه که گفته شده نمی باشد مثلا اگر کسی به کسی بگوید؛ پدر سگ، نیاز نیست که ثابت کند پدر او سگ است و اگر نتواند این مورد را به اثبات برساند مجازات شود، بلکه همین مقدار که مخاطب اذیت شده، برای مجازات کافی است ولی در قذف اثبات زنایا لواط ضروری است و چنانچه گوینده عاجز از اثبات باشد، مجازات حد بر او جاری می گردد.

وکیل قذف + الفاظ رکیک + نسبت زنا یا لواط دادن + مشاوره حقوقی وکیل قذف + الفاظ رکیک + نسبت زنا یا لواط دادن + مشاوره حقوقی

در عین حال اگر قذف شونده (مقذوف)تظاهر به آنچه به او نسبت داده شده بنماید، قذف کننده مستوجب حد نیست و تعزیر ندارد، مثل نسبت دادن لواط به کسی که متظاهر در زنا است. (تبصره ۲ ماده ۲۵۱ قانون مذکور)

همچنین به استناد ماده ۲۶۱ قانون معنونه، حد قذف در پنج مورد ساقط می گردد:

الف – هرگاه مقذوف، قاذف را تصدیق نماید

ب – هرگاه أنجه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت یا علم قاضی اثبات شود.

پ – هر گاه مقذوف و در صورت فوت وی، ورثه او گذشت کند.

ت- هر گاه مردی زنش را پس از قذف به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند.

ث – هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد.

تبصره – مجازات مرتکبان در بند (ث)، سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.

پیش تر گفتیم که گاهی اوقات فحش دادن متقابل می شود (فحش و فحش کاری)، در این صورت هر یک به تناسب آنچه که گفته مجازات می گردد. در قذف نیز به همین صورت است، زیرا ممکن است دو نفر یکدیگر را قذف کنند، در این وضعیت و مطابق تبصره اخیرالذکر، حد ساقط و هر یک از آنها به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شوند، خواه تقذف أنها همانند و خواه مختلف باشد.

البته به استناء قذفی، به نظر برخی حقوقدانان، ارتجاعی یا ابتدایی بودن توهین ضروری است. یعنی عمل کسی که در پاسخ به توهین شفاهی دیگری به او توهین می نماید، جرم نیست، ولیکن با عنایت به اینکه مقنن خود صريحا چنین امری را وجهه سقوط کیفر ندانسته است، تنها مرتکب به استناد بند (پ) ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی می تواند از کیفیات مخففه برخوردار گردد.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان  یا وکیل آنلاین واتس آپ می توانید با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *