تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل چک برگشتی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 در این مطلب به موضوع وکیل چک برگشتی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 وکیل چک برگشتیوکیل چک برگشتی

چک به اصطلاح نوشته‌ای است که به موجب آن صادر کننده وجهی را که در نزد طرف مقابل یعنی محال علیه دارد کلاً یا بعضاً برگشت داده می‌شود و یا به دیگری واگذار می‌شود. دقت شود در هنگام تنظیم چک محل و تاریخ صدور چک به صورت خوانا نوشته شود و به امضای صادر کننده بازآید.

انواع چک 

چک عادی چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و دارنده آن تضمینی جذب اعتبار صادرکننده ندارد.

چک تایید شده چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و توسط بانک مکالمه برای پرداخت وجه آن تایید می‌شود.

چک تضمین شده چکی است که توسط بانک آینده هم نباید به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می‌شود.

مسافرتی چکی است که توسط بانک صادر و در هر یک از شعب آن بانک‌ها توسط نمایندگان و کارگزاران پرداخت می‌شود.

امروزه جایگزین شدن چک به عنوان وجه نقد با توجه به مزایای بالای آن به جهت راحتی در مبادلات اقتصادی و جلوگیری از مشکل جا به جایی نقدینگی فیزیکی پول و همچنین کسب اعتبار در معاملات تجاری باعث شده که چک نقش اساسی و مهمی داشته باشد که به تبع آن به دلیل کثرت استعمال چک ممکن است مشکلاتی نیز برای طرفین ایجاد کند.

مطالبه وجه چک با آخرین اصلاحات که یکی از پرکاربردترین اسناد تجاری میان مردم چک می‌باشد؛ گاهی پیش می‌آید که بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی کامل از قوانین اقدام به صدور چک در زمان مختلف می‌کنند که ممکن است بعد از آن نیز مشکلاتی ایجاد کند.

قانون چک برگشتی با توجه به اصطلاح قانون چک در سال ۹۷ به محض اینکه چک به دلیل کسری یا عدم موجودی برگشت خورد؛ بانک‌ها با درخواست دارنده چک موظف هستند که در سامانه بانک مرکزی ثبت و کد رهگیری و گواهی عدم پرداخت را تحویل دارنده چک دهند. در این اقدام توسط بانک‌ها موجب می‌شود تمامی حساب‌های بانکی و مالی صادر کننده چک مسدود شود و تمامی خدمات بانکی متوقف شود. از قبیل اینکه درگیر صاحب چک نمی‌تواند حساب جدید افتتاح کند و حتی کارت عابر بانک دریافت کند. معمولاً از دریافت وام و تحصیلات محروم می‌شود که با توجه به مصوبه جدید محدودیت شدیدتری نسبت به آن اعمال می‌شود.

در قانون جدید خلاف سنوات گذشته متقاضی دریافت دسته چک باید دارای شرایط مورد نظر قانونی باشد و آنها را با توجه به اعتبار و تراکنش‌های متقاضی دریافت گزارش رتبه بندی اعتباری با مجوز بانک مرکزی مجاز به صدور و تحویل دسته چک برای متقاضی می‌باشد. البته در ماورای قانون جدید چک الکترونیکی و موردی برای جلوگیری از افزایش تقاضا برای صدور دسته چک در نظر گرفته می‌شود که نیاز به اعتبارسنجی و رتبه بندی ندارد.

موارد تعقیب کیفری چک در صورتی که چک صادر شده سفید امضا باشد. در صورتی که وصول چک بستگی به شرط خاصی نباشد. چنان چه در متن چک گفته باشد که چک باید تضمین انجام تعهدات و معامله باشد. در مواردی که چک بدون تاریخ صادر شود. از طریق ثبت در دعاوی چک برگشتی با توجه به اصلاحیه قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۹۷ دارنده چک برگشتی می‌تواند علاوه بر دادگاه از طریق اداره ثبت اقدام به مطالبه چک کند.

چندین نکته اهمیت دارد؛ اینکه فقط اداره ثبت محلی مجاز رسیدگی نیست که باید در حوزه آن اداره مستقل باشد و چه در آن باید برگشت داده شود. از جمله معایبی که در این اقدام می‌توان در نظر داشت این است که دارنده چک اداره ثبت نمی‌تواند علیه سایر مسئولین چک ظهرنویس و ضامن اقدام کند؛ برخلاف دادگاه‌ها ولی اگر شخصی از طریق شکایت کیفری اقدام کرده باشد می‌تواند همزمان نیز اقدام کنند. اما در این اقدام به مراتب هزینه کمتری پرداخت می‌شود.

چک برگشتی و ممنوع الخروجی

اقدام از طریق مراجع قضایی دادگاه منجر به ممنوع الخروجی خواهد شد. البته در مواردی ممکن است از طریق شکایت کیفری آن هم در مبالغ بالا و کلان وجه چک موفق به گرفتن ممنوع الخروج علیه صادر کننده باشد. اما بهترین و قوی‌ترین راه برای ممنوع الخروج کردن صادر کننده چک‌های برگشتی اقدام از طریق اداره ثبت به نظر تنها امتیاز و مدیریت اقدام از طریق اداره ثبت باشد.

وکیل چک برگشتیوکیل چک برگشتی

نحوه محاسبه خسارت دیرکرد چک و سفته

تاریخ محاسبه و ملاک برای پرداخت دیرکرد چک برگشتی از روزی که چک نوشته شود به حساب می‌آید. روز صدور چک طرح شکایت کیفری و حقوقی است بنابراین به عنوان مثال تاریخ درج شده در چک جهت ارائه به بانک باید حق باشد و شما این روش جهت ارائه به بانک با عدم موجودی مواجه شده‌اید. برای محاسبه دیرکرد از دو سال پیش محسوب می‌شود بنابراین باید دقت کنید که مراجعه به بانک جهت کارسازی وجه چک قبل از موعد مقرر عملاً بی‌فایده می‌باشد.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

اقدام کیفری چک برگشتی

از جانب دادگاه دارنده چک برگشتی اختیار قانونی دارد. در صورت دارا بودن شرایط اقدام به شکایت کیفری علیه صادرکننده کند زیرا اقدام کیفری در بعضی موارد مزایای بهتری نسبت به اقدام ثبتی و دادخواست حقوقی بین المللی که رسیدگی سریع‌تر انجام شود و مجازات باعث می‌شود تا صادر‌کننده برای رفع اختلاف با دارنده چک در مورد نحوه پرداخت و زمان آن به توافق مطلوب برسد؛ شرایط شکایت کیفری چک برگشتی و دارا بودن چک به این معنی است که لزوماً نباید تاریخ صدور چک و تاریخ پرداخت مبلغ چک در یک روز باشد؛ یعنی همان روز باشد. اگرچه امروز صادر شد تاریخ سررسید پرداخت کرده باشد؛ از وصف کیفری خارج می‌شود. در ضمن فرد بعد دارا نبودن شرط دوم آن است که دارنده چک برگشتی باید ظرف شش ماه از تاریخ صدور چک به بانک مراجعه کند و شرط دیگر اینکه ظرف شش ماه از صدور گواهی برگشت چک باید اقدام به شکایت کیفری کند و عدم رعایت هر یک از مهلت‌های ذکر شده باید از بین رفتن کیفری شود می‌توان از طریق دادگاه حقوقی یا ثبت اقدام کرد. از شرایط دیگران است که چک بابت تضمین شده صادر شده باشد و همچنین وجود سایر شرایط با مراجعه به وکیل و مشاور می‌توان از آن آگاه شد. در این زمینه می‌توان به وکلای تخصصی تهران وکیل اعتماد کنید.

طرح دادخواست حقوقی چک برگشتی

دادخواست حقوقی دارای مزایایی از جمله این است که می‌توان علیه سایر مسئولان صادر کننده چک اقدام کند که این ویژگی در اقدام کیفری ثبتی مقدور نیست. البته در این موضوع اقدام علیه ظهرنویس چک چه مواردی باید رعایت شود. مستلزم مراجعه به وکیل متخصص چک می‌باشد.

وکیل چک برگشتیوکیل چک برگشتی

چک برگشتی یکی از مزیت‌های اسناد تجاری چک و سفته در هنگام طرح تامین خواسته است که در این موضوع نیاز به پرداخت خسارت احتمالی و در سایر دعاوی مالی اگر شخصی بخواهد اقدام به تامین خواسته یعنی توقیف اموال داشته باشند و نباید ۱۰ الی ۲۰ درصد مردم به خواسته را به حساب دادگاه واریز کند اما چه گفته با رعایت شرایط قانونی نیازی به پرداخت هزینه ندارد و صرف دادخواست دارنده چک برگشتی قبل از هر اقدامی اموال صادر کننده توقیف شده تا در صورت محکومیت با توجه به مبلغ اصلی و خسارت تاخیر غیرطبیعی و هزینه دادرسی و حق الوکاله از مال توقیف شده برداشت کند.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه‌ می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل استفاده کنید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می‌باشند و هدف آنها جلب رضایت و اعتماد شماست و سعی دارند با به کارگیری دانش و تجربه خود، مطلوب‌ترین نتایج را برای پرونده‌ی شما حاصل کنند؛ پس با اطمنیان خاطر وکلای مجموعه تهران وکیل را انتخاب کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *