تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

پرداخت ثمن به وسیله چک و نحوه اعمال خیار فسخ

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع پرداخت ثمن به وسیله چک و نحوه اعمال خیار فسخ اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

پرداخت ثمن به وسیله چک و نحوه اعمال خیار فسخپرداخت ثمن به وسیله چک و نحوه اعمال خیار فسخ

پرداخت ثمن به وسیله چک و نحوه اعمال خیار فسخ به چه صورت است؟

پرسش: در صورتی که در عقد بیعی پس از توافق طرفین راجع به ثمن معامله خریدار یک فقره چک به فروشنده بپردازد و چک مورد نظر به جهت بلامحل بودن قابل پرداخت نباشد وضعیت خیار تأخير ثمن چگونه خواهد بود؟

نظر اکثریت

خیار تأخير ثمن در موضوع مانحن فیه منتفی است چون بر اساس قانون چک و قانون تجارت، چک وسیله پرداخت نقدی است و وصف تجریدی چک از اوصاف اوراق تجاری است و در معامله مزبور خریدار بر اساس چک، ثمن را پرداخت کرده است و چنانچه چک بلامحل باشد صادر کننده چک مرتكب جرم صدور چک بلامحل شده که موضوع على حده ای است. بحث خیار تأخير ثمن در هر حال منتفی است.

نظر اقلیت

چک در معامله وسیله پرداخت است نه خود ثمن. پس وقتی وسیله پرداخت منتفی شود ثمن پرداخت نشده محسوب و خیار تأخير ثمن برای بایع به وجود می آید.

پرداخت ثمن به وسیله چک و نحوه اعمال خیار فسخپرداخت ثمن به وسیله چک و نحوه اعمال خیار فسخ

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۱) مدنی درباره پرداخت ثمن به وسیله چک و نحوه اعمال خیار فسخ

در عرف معاملات، چک وسیله پرداخت معامله است در واقع مشتری پرداخت ثمن معامله را به بانک محال عليه حواله میدهد. چنانچه به تاریخ روز معامله صادر شده باشد و بایع با مراجعه به بانک متوجه شود که چک بلامحل است، مصادیق قیمت دوم ماده ۴۰۲ قانون مدنی ظرف سه روز از تاریخ بیع، می تواند با استفاده از خیار تأخير ثمن، فسخ معامله را تقاضا کند. هرگاه چک ثمن معامله و عهده دار باشد و در واقع برای پرداخت دین اجل معین شده باشد و چک خالی از محل درآید، مطابق ماده ۳۹۵ قانون مدنی فروشنده می تواند فسخ معامله را تقاضا و یا اجبار مشتری را به تأدیه وجه چک (ثمن معامله)خواستار شود. به این ترتیب در پرداخت به وسیله چک، هنگامی پرداخت محقق می شود که وجه چک از بانک محال عليه وصول شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

1 دیدگاه

  • خیلی ممنون از راهنمایی..آپارتمان فروختم خریدار چک صیادی داد بعنوان في المجلس ولی ثبت نکرد تاریخ چک چهار روز بعد از مبایعه نامه بود هنوز هم ثبت نشده و چک نزد بنگاه میباشد
    آیا حق فسخ دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *