تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اعلام فسخ معامله فرع بر پذیرش صحت معامله

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 در این مطلب به موضوع اعلام فسخ معامله فرع بر پذیرش صحت معامله اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 اعلام فسخ معامله فرع بر پذیرش صحت معامله اعلام فسخ معامله فرع بر پذیرش صحت معامله

شماره دادنامه: ۲۶۰۵-۲۶۰۶-۲۶۰۷

تاریخ: ۱۳۷۷/۱۱/۳

رای شعبه ۱۲۰۳ دادگاه عمومی تهران درباره اعلام فسخ معامله فرع بر پذیرش صحت معامله

در خصوص دعاوی 1. آقای سید عبدالحمید … فرزند سید خلیل به طرفیت آقای قربان … فرزند حسین و خانم طاهره …… به خواسته صدور حکم به اثبات مالکیت خواهان نسبت به شش دانگ یک دستگاه آپارتمان قطعه سوم به مساحت۱۵/۸۳متر مربع دارای پلاک ثبتی شماره ۲ فرعی از ۳۹۸۱ اصلی واقع در بخش چهار تهران به انضمام کلیه متعلقات و مشاعات مقوم بر مبلغ ده میلیون ریال ۲. آقای قربان …… فرزند حسین با وکالت خانم فریده …. به طرفیت آقای سید عبدالحمید… فرزند سید خلیل و خانم طاهره …. به خواسته اعلام فسخ مبایعه نامه عادی مورخ۷۴/۴/۲۷در خصوص یک دستگاه آپارتمان پلاک ۲ فرعی از ۳۹۸۱ اصلی بخش چهار تهران مقوم به مبلغ ده میلیون ریال

٣. آقای سید عبدالحمید… فرزند سید خلیل به طرفیت آقای قربان. فرزند حسین و خانم سیده طاهره …. به خواسته صدور حکم به رفع توقیف از یک دستگاه آپارتمان پلاک ۲ فرعی از ۳۹۸۱ اصلی بخش ۴ تهران موضوع پرونده اجرائی ص/۳۸ ۷۷. ج اجرای محترم احکام مجتمع قضائی صادقیه دادگاه با توجه تحقیقات معموله و اظهارات متداعیین و محتویات پرونده اجرای ص/۷۷-۳۸ ج و از جمله نامه ۱۰۷۰- ۲۷/۱/۳۱اداره ثبت … که حکایت از وجود حق عینی بانک ملی ایران نسبت به آپارتمان مورد دعوی طی اسناد رهنی ۱۳۵۸۱۶-۱۵/۶۷۴ و ۱۴۶۲۱۵ -۶۹/۱۱/۱دفترخانه ۱۲۹ تهران دارد و دلایلی بر اذن مرتهن (بانک ملی)با موافقت وی به انجام معامله در خصوص آپارتمان مورد دعوی یا فک وثیقه مشهود نمی باشد و مضافا به اینکه ملک موصوف از سوی اداره وصول و اجرای مالیات بر شرکتها و ارث و ارضی بایر به موجب نامه ج/۳۲/۳۸۰۷۵-۲۰/۱۱/۷۵در قید بازداشت می باشد (که به لحاظ تاخر زمان بازداشت نسبت به تاریخ مبایعه نامه عادی ۷۴/۴/۷ این دادگاه معترض آن نمی گردد) در نظر این دادگاه دعاوی آقایان سید عبدالحمید….. به خواسته صدور حکم به اثبات ملکیت آپارتمان مورد دعوی قربان ….. به خواسته اعلام فسخ مبایعه نامه عادی ۷۴/۴/۷ هیچ یک نمی تواند مورد پذیرش قرار گیرد زیرا طبق ماده ۷۹۳ قانون مدنی (راهن نمی تواند در رهن تصرفی کند که منافي حق مرتهن باشد مگر به اذن مرتهن) و مطابق ماده ۵۶ قانون اجرای احکام مدنی (هرگونه نقل و انتقال اعم از قطعی و شرطی و رهنی نسبت به مال توقیف شده باطل و بلااثر است) بنا به مراتب و ملاک رأی وحدت رویه ۶۲۰- ۱۳۷۶/۸/۲۰هیئت عمومی محترم دیوان عالی کشور مستنبط می گردد که مبایعه نامه عادی مورخ ۷۴/۴/۷ اساسا محکوم به بطلان بوده است و لذا اعلام فسخ معامله که فرع بر پذیرش صحت بيع می باشد فاقد آثار قانونی می باشد و به لحاظ باطل بودن بیع یاد شده آثار بیع صحیح نیز که از جمله آن انتقال مالکیت مبیع به مشتری و ثمن به بایع می باشد تحقق نمی یابد که حکم به اثبات مالکیت صادر گردد بنا به جهات یاد شده دادگاه ضمن رد ادعای خواهانها حكم به بطلان دعاوی مطروحه (اعلام فسخ و اثبات مالکیت) صادر و اعلام می گردد و در خصوص اعتراض آقای عبدالحمید… به عملیات اجرائی و درخواست صدور حکم به رفع توقیف از آپارتمان مورد دعوی نظر به اینکه وفق ماده ۲۲ قانون ثبت (همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی را که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثا به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.)و در قضیه مانحن فیه مالکیت آقای عبدالحمید… در رقبه متنازع فیه به اثبات نرسیده است و صرف تنظیم سند وكالت رسمی ولو حق عزل وکیل نیز از موکل سلب گردیده باشد دلالت بر انتقال مالکیت از موکل (آقای قربان …)به وکیل (آقای عبدالحمید …) نمی نماید.

اعلام فسخ معامله فرع بر پذیرش صحت معامله اعلام فسخ معامله فرع بر پذیرش صحت معامله

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

بنا به مراتب حکم به بطلان دعوی یاد شده نیز صادر و اعلام می گردد و بدیهی است که در صورت قطعیت رأی این دادگاه دستور موقت ۸۶۷- ۷۷/۴/۱۴این دادگاه وفق ماده ۷۸۴ قانون آئین دادرسی مدنی ملغی الاثر تلقی خواهد شد، رأی صادره حضوری محسوب و ظرف مهلت ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه ۱۲۵۲ دادگاه عمومی تهران – رفیعی

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *