تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بهاتخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها

تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها به چه صورت است

قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ و ۱۳۷۶ تابع قواعد و مقررات خاصی در باب تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها می باشد که آشنایی و احاطه و اشراف کامل نسبت به این قوانین و آگاهی از رویه مراجع قضایی مربوطه در رسیدگی به درخواست تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها بسیار حائز اهمیت است. امروزه با تخصصی شدن گرایش های حقوقی و حوزه وکالت اصولا رسیدگی به دعاوی مانند تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها لازم است به وکیل متخصص ملکی سپرده شود. موسسه حقوقی تهران وکیل با برخورداری از کادر مجرب وکلای ملکی و مشاورین حقوقی در زمینه ی دعاوی و پرونده های ملکی مانند تخلیه عین مستاجره، خلع ید، تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها و… می تواند راهنمای شما در اتخاذ بهترین تصمیم باشد.‌

در خصوص تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها لازم است بین املاک تجاری و مسکونی قائل به تفکیک شویم‌ زیرا هر یک از این موارد تابع آثار حقوقی و قانونی خود می باشد و لزوم مشورت با وکیل متخصص و مجرب را بیش از پیش مشخص می نماید.

در قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ که ناظر بر اجاره املاک تجاری است در خصوص تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها  در بند ۹ ماده ۱۴ این قانون مقرر شده است که اگر مستاجر از تادیه اجاره بها امتناع کند بدون آن که به مستاجر حق کسب و پیشه تعلق گیرد می توام تخلیه او را درخواست نمود.

تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بهاتخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها

در رابطه با درخواست تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها توجه به این نکته مفید فایده است که طبق قانون این درخواست اصولا در شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار می گیرد. بر این اساس و مطابق با ماده ۹ قانون شوراهای حل اختلاف تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه در شورای حل اختلاف مورد رسیدگی و صدور رای قرار می گیرد.

در خصوص تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها باید بین دو مفهوم حقوقی و قانونی دستور تخلیه و حکم تخلیه قائل به تفکیک شد. دستور تخلیه در مواردی صادر می شود که شرایط شکلی قانونی لازم رعایت شده باشد یعنی لازم است تا اجاره نامه رسمی باشد یا اگر اجاره نامه عادی است همراه با امضای دو شاهد باشد. اصولا رسیدگی به دستور تخلیه تشریفات دادرسی کم تری دارد و با سرعت بیشتر و بدون نیاز به صدور اجراییه انجام می شود در حالی که در حکم تخلیه لازم است اجراییه صادر شود. همچنین اعتراض به دستور تخلیه و حکم تخلیه با یکدیگر تفاوت های اساسی و مهم دارند. با توجه به ظرافت ها و پیچیدگی های دعوای تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها توصیه می شود در این خصوص با وکیل ملکی متخصص موسسه حقوقی تهران وکیل مشورت نمایید.

تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بهاتخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها

موسسه حقوقی تهران وکیل با کادر وکلای متخصص ملکی و مشاورین حقوقی و با ارائه انواع مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها به شیوه های حضوری، تلفنی و آنلاین آماده خدمت رسانی به شما هستند.

این دعوی در مورد قراردادهای اجاره ی املاک تجاری دارای حق کسب و پیشه که قبل از سال ۷۶ بسته شده است، مطرح می شود. مستاجر مکلف است در موعد معین در اجاره نامه، اجاره ی ملک دارای حق کسب و پیشه را بپردازد و پس از پایان مدت قرارداد اجاره و ادامه ی رابطه استیجاری، اجرت المثل را به همان میزان اجاره در آخر هر ماه، ظرف ده روز به مالک بپردازد

حال اگر مستأجر به موقع اجاره بها را نپردازد، اظهارنامه ی رسمی (در موردی که اجاره نامه عادی است یا اجاره نامه ای در بین نباشد) و یا اخطاریه ی دفترخانه در مورد اجاره نامه رسمی از سوی موجر برای وی فرستاده میشود و ده روز مهلت برای پرداخت اقساط عقب افتاده به وی داده میشود. در صورت عدم پرداخت اجاره بها با پرداخت با تأخیر، مالک می تواند، نسبت به طرح دعوای تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها، اقدام کند.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز به وکیل ملکی با مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بهاتخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها

دادگاه در صورت احراز تخلف مستاجر، اقدام به صدور رأی، مبنی بر تخلیه ی ملک می کند و به مستأجر مهلت میدهد، ظرف مدتی که از ۱۰ روز کمتر و از ۲ ماه بیشتر نیست، ملک را تخلیه کرده و تحویل مالک دهد.

طرفین دعوی
موجر یا همان صاحب ملک که در صدد تخلیه است، به عنوان خواهان باید به طرفیت مستأجر به عنوان خوانده، اقامه ی دعوی کند.

مرجع صالح برای رسیدگی

هر چند دعاوی مربوط به تخلیه، طبق قانون شورای حل اختلاف در صلاحیت این مرجع می باشد؛ اما به علت این که این نوع تخلیه مرتبط با ملک دارای حق کسب و پیشه است، بنابراین مرجع رسیدگی به این دعوی، دادگاهی می باشد که در محل وقوع ملک قرار دارد.

نحوه ی اجرای رأی

هنگامی که رأی مبنی بر تخلیه ی سرقفلی به جهت عدم پرداخت اجاره بها صادر شد، برای اجرای حکم به واحد اجرای احکام فرستاده میشود و اجرای احکام مدنی در مهلت تعیین شده از سوی دادگاه، بدون آن که مبلغی با عنوان حق کسب و پیشه از موجر دریافت کند، نسبت به تخلیه ی ملک اقدام خواهد کرد.

تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بهاتخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها

برخی نکات کلیدی مرتبط با دعوی

۱) در صورت تخلیه به دلیل عدم پرداخت اجاره بها، هیچ گونه مبلغی بابت حق کسب و پیشه به مستاجر پرداخت نمی شود.
۲) اگر مستأجر على رغم ابلاغ اظهارنامه یا اخطاریه نسبت به پرداخت اجور معوقه اقدام نکند یا پرداخت، خارج از مهلت ده روز باشد و مالک دعوای تخلیه مطرح کند، مستأجر برای یک بار میتواند با پرداخت صد و بیست درصد، یعنی بیست درصد اضافه تر از مبلغ اجاره به نفع موجر از صدور حکم تخلیه ی ملک جلوگیری کند.
۳) اگر مستأجر على رغم ارسال و ابلاغ دو اظهارنامه یا اخطاریه برای مطالبهی اجاره بهای ماه های مختلف، ظرف یک سال اجاره را پرداخت نکند، دیگر لزومی به ارسال اظهارنامه با اخطار برای دفعه سوم نیست و میتوان بدون ارسال اظهارنامه یا اخطار، دادخواست تخلیه را مطرح کرد.

تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بهاتخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها
۴) زمان احتساب یک سال مذکور از تاریخ ابلاغ اولین اظهارنامه یا اخطاریه ی دفترخانه خواهد بود.
۵) اگر مستأجر بابت اجاره بها چک یا سند تجاری دیگری بدهد. در واقع اجاره بها را پرداخت کرده است و در قبال مبلغ چک مسئول است و برگشت خوردن چک، به معنای عدم پرداخت اجاره نیست.

Facebook
Twitter
LinkedIn

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *