تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تفاوت دعاوی اعلام فسخ و اعلام بطلان عقد

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

  در این مطلب به موضوع تفاوت دعاوی اعلام فسخ و اعلام بطلان عقد اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 تفاوت دعاوی اعلام فسخ و اعلام بطلان عقدتفاوت دعاوی اعلام فسخ و اعلام بطلان عقد

تفاوت دعاوی اعلام فسخ و اعلام بطلان عقد چیست؟

ایجاد حق فسخ و اعمال آن مربوط به معاملات صحیح است و اعلام بطلان مربوط به معاملات فاسد بوده و هریک آثار متفاوتی دارند. بنابراین طرح دعوی اعلام بطلان به علت اعمال حق فسخ به لحاظ وجود عیب در مبیع فاقد وجاهت قانونی است.

شماره دادنامه:۹۲۰۹۹۷۰۲۲۱۵۰۰۰۳۰۸

تاریخ:۱۳۹۲/۳/۲۵

رای شعبه ۱۰۸ دادگاه عمومی (حقوقی) تهران درباره تفاوت دعاوی اعلام فسخ و اعلام بطلان عقد

در خصوص دعوی خانم (م.ق.) با وکالت آقای (ه.الف.) به طرفیت 1. خانم (پ.ش.) ۲ آقای ( الف.ر.)با وکالت آقای (م. ک.) به خواسته اعلام بی اعتباری و بطلان قرارداد مورخ ۱۹/۸/۸۶و شرط داوری ذیل آن می باشد، وکلای خواهان در تبیین خواسته توضیح داده اند ( موکل در تاریخ ۱۹/۸/۸۶ قراردادی را در خصوص تقسیم ارثیه و ماترک مرحوم الف.ر با خوانندگان منعقد می نماید طی آن در ازای تملک دو قطعه زمین واقع در دماوند کلیه سهم الارث خود از آقای (الف.ر.)را به خوانندگان واگذار می نماید با این حال پس از مراجعه به شهرداری دماوند و اخذ اسناد مربوطه به پلاک ثبتی ۲/۱۲۹۶متوجه می گردد که این پلاک ثبتی که سابقا به هنگام انعقاد قرارداد دارای۳۴۰/۷۵ مترمربع مساحت بوده است با اصلاح مواجه شده و مساحت آن به ۲۵۰ متر کاهش پیدا کرده است، لذا موکل پس از اطلاع از این مسئله مراتب فسخ و بی اعتباری قرارداد مورخ۱۹/۸/۸۶ را به علت حدوث عيب در حصه و سهم خود به خواندگان و داور منتخب اعلام می نماید، على هذا صدور حکم مبنی بر اعلام بطلان و بی اعتباری قرارداد مورخ۱۹/۸/۸۶ را استدعا مینماید)دادگاه پس از جری تشریفات قانونی و دعوت طرفین به دادرسی و استماع اظهارات و مدافعات وکلای طرفین به شرح لوایح و صورت مجلس دادگاه و بررسی محتویات اوراق پرونده و مستندات ابرازی و با مداقه در آن، نظر به اینکه اولا: هرگاه در معامله مقدار معین شرط نشده باشد؛ یعنی کل ثمن در مقابل كل مبیع قرار گیرد و در زمان تسلیم و یا تحویل اضافه یا نقیصه درآید بایع و مشتری هیچ کدام حق فسخ معامله را ندارد و نمی تواند نسبت به اضافه یا نقیصه به یکدیگر مراجعه نماید و در توافقنامه مورخ ۱۹/۸/۸ تنظیمی فی مابین طرفین، مساحت به عنوان وصف مورد معامله شرط نشده است بلکه شش دانگ پلاک ثبتی ۲/۱۲۹۶به عنوان عین خارجی و کل تجزیه ناپذیر موضوع قصد مشترک طرفین بوده است و مساحت آن به عنوان شرط صفت تراضی نشده در واقع مساحت نقشی تعیین کننده نداشته و به واقع شرط صفت نمی باشد و منصرف از ماده ۳۵۵ قانون مدنی است؛

تفاوت دعاوی اعلام فسخ و اعلام بطلان عقدتفاوت دعاوی اعلام فسخ و اعلام بطلان عقد

ثانيا: توافقنامه در مورخ ۱۹/۸/۸۶ في مابین طرفین تنظیم شده در مورخ۱۴/۱۱/۸۸ از داور درخواست شده که به موضوع اختلاف رسیدگی حکم خود را صادر نماید و داور نیز در موعد مقرر قبل از اتمام سه ماه در مورخ۲۱/۸/۸۷ مبادرت به صدور رأی نموده است در حالی که اعلام فسخ از سوی خواهان بعد از صدور رأی در تاریخ۴/۱۲/۸۸ به داور ابلاغ شده است، على هذا دادگاه بنا به مراتب فوق دعوی خواهان را غير وارد تشخیص و حکم به رد آن صادر و اعلام میدارد. رأی صادره حضوری است ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه ۱۰۸ دادگاه عمومی (حقوقی) تهران – ملکی

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

رأی شعبه 15 دادگاه تجدیدنظر استان تهران درباره تفاوت دعاوی اعلام فسخ و اعلام بطلان عقد

تجدیدنظرخواهی خانم (م.ق.) با وکالت آقای (ه.الف.) و خانم (ن.ن.)به طرفیت خانم (پ.ش.) و آقای (الف.ر.) با وکالت آقای (م. ک.) نسبت به دادنامه شماره ۲۳۹ مورخ ۱۹/۴/۹۱صادره از شعبه ۱۰۸ دادگاه عمومی تهران که متضمن عدم اجابت دعوی تجدیدنظرخواهانها به خواسته اعلام بطلان و بی اعتباری قرارداد۱۹/۸/۸۶ به علت وجود عیب در مبیع می باشد وارد نبوده و رأی به اعتبار نتیجه شایسته تأیید می باشد؛ زیرا ایجاد حق فسخ و اعمال آن مربوط به معاملات صحیح می باشد حال آنکه اعلام بطلان مربوط به معاملات فاسد بوده و هریک آثار متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند،

تفاوت دعاوی اعلام فسخ و اعلام بطلان عقدتفاوت دعاوی اعلام فسخ و اعلام بطلان عقد

فلذا طرح دعوی اعلام بطلان به علت وجود عیب در مبیع فاقد وجاهت قانونی می باشد و قطع نظر از استدلال دادگاه، رای به اعتبار و نتیجه صحيحا صادر گردیده است بارد تجدیدنظرخواهی مستندا به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه معترض عنه را تأیید و استوار می نماید. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه ۱۵ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *