تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

دعوای مطالبه ثمن پارکینگ در صورت تحویل آپارتمان بدون پارکینگ

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع دعوای مطالبه ثمن پارکینگ در صورت تحویل آپارتمان بدون پارکینگ اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

دعوای مطالبه ثمن پارکینگ در صورت تحویل آپارتمان بدون پارکینگدعوای مطالبه ثمن پارکینگ در صورت تحویل آپارتمان بدون پارکینگ

دعوای مطالبه ثمن پارکینگ در صورت تحویل آپارتمان بدون پارکینگ به چه صورت است؟

پرسش: مبیع مورد معامله یک واحد آپارتمان با داشتن حق پارکینگ بوده است. در زمان تحویل مشخص می شود مبیع فاقد پارکینگ بوده است و خواهان ( خریدار)با تقدیم دادخواست مطالبه مبلغی بابت حق پارکینگی را که تحویل وی نشده است می کند آیا چنین دعوایی قابلیت پذیرش دارد؟

نظر اکثریت

خواهان می توان دادخواست فسخ بدهد. علاوه بر آن می تواند دادخواست مطالبه قیمت پارکینگ را بخواهد. در خصوص مطالبه قیمت پارکینگ دو عقیده متفاوت وجود دارد، با استناد به ماده ۳۸۴ قانون مدنی که مقرر میدارد: «هرگاه در حال معامله مبیع از حیث مقدار معین بوده و وقت تسلیم کمتر از آن مقدار درآید مشتری حق دارد که بیع را فسخ کند یا قیمت موجود را با تأدیه حصه ای از ثمن به نسبت موجود قبول نماید و اگر مبيع زیاده از مقدار معین باشد زیادہ مال بایع است»چون پارکینگ در معامله بوده و زمان تحویل مشخص شده که پارکینگ نیست، با استناد این ماده می تواند مطالبه قیمت پارکینگ را نماید.

دعوای مطالبه ثمن پارکینگ در صورت تحویل آپارتمان بدون پارکینگدعوای مطالبه ثمن پارکینگ در صورت تحویل آپارتمان بدون پارکینگ

نظر اقلیت

با استناد خیار عیب، خواهان می تواند تفاوت قیمت را بخواهد؛ زیرا نبودن پارکینگ زمان تحویل بیانگر عیبی است در مبیع که خواهان با استناد خیار عیب می تواند معامله را فسخ کند یا ارزش یا مابه التفاوت را بخواهد. در مجموع هر دو گروه اعتقاد به مطالبه قیمت پارکینگ بدون اعمال حق فسخ را دارند.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۱) مدنی درباره دعوای مطالبه ثمن پارکینگ در صورت تحویل آپارتمان بدون پارکینگ

چنانچه مفروض، این موضوع باشد که وجود پارکینگ در ملک به عنوان وصف یا شرط مبيع مورد توافق قرار گرفته و بهای مورد معامله در مجموع جهت آپارتمان و پارکینگ معین شده باشد، ممکن است چنین متبادر شود که خریدار اختیار فسخ معامله را دارد و اختیار وی ناشی از خیار تخلف از وصف (شرط صفت)یا تخلف از شرط است.

دعوای مطالبه ثمن پارکینگ در صورت تحویل آپارتمان بدون پارکینگدعوای مطالبه ثمن پارکینگ در صورت تحویل آپارتمان بدون پارکینگ

لیکن وجود آپارتمان نسبت به پارکینگ قابل تجزیه است؛ یعنی امکان وجود آپارتمان بدون پارکینگ متصور است و بسیاری از آپارتمانها عملا و قانونا ممکن است فاقد پارکینگ باشند. لذا خریدار می تواند مابه التفاوت قیمت، یعنی ارزش و بهای مستقل پارکینگ را مطالبه کند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *