تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

شرط ضمن عقد برای فسخ عقد در زمان دلخواه با پرداخت مبلغ

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع شرط ضمن عقد برای فسخ عقد در زمان دلخواه با پرداخت مبلغ اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

شرط ضمن عقد برای فسخ عقد در زمان دلخواه با پرداخت مبلغشرط ضمن عقد برای فسخ عقد در زمان دلخواه با پرداخت مبلغ

شرط ضمن عقد برای فسخ عقد در زمان دلخواه با پرداخت مبلغ به چه صورت است؟

پرسش: دو نفر با یکدیگر معامله می کنند و در ضمن عقد شرط می کنند که هرکدام از طرفین عقد می تواند هر وقت بخواهد با پرداختن مبلغی عقد را فسخ کند. در این وصف تکلیف عقد و شرط چه می شود؟

نظر اکثریت

به طور کلی عقد و شرط باطل است؛ چرا که در شرط مذکور مدت نیامده و ذکر مدت در شرط لازم است و چون شرط باطل است عقد نیز به تبع بطلان شرط، باطل می شود. مطابق بند ۲ ماده ۲۳۳ قانون مدنی، شرطی که موجب جهل به عوضین شود باطل و مبطل عقد است و همچنین به موجب ماده ۴۰۱ قانون مدنی در خیار شرط مدت باید معین شود در غیر این صورت هم شرط باطل است هم عقد.

نظر اقلیت

در این خصوص باید عرف را در نظر گرفت و عرف در چنین فضایی تفسیر دیگری دارد که منظور طرفین از چنین شرطی پایبندی و التزام آنان به عقد است از طرفی چنین شرطی موجب جهل به عوضین نمی شود و از نظر عرفی نیز پس از سپری شدن زمان قابل قبول در عرف آن شرط فسخ شده محسوب است.

شرط ضمن عقد برای فسخ عقد در زمان دلخواه با پرداخت مبلغشرط ضمن عقد برای فسخ عقد در زمان دلخواه با پرداخت مبلغ

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (5) درباره شرط ضمن عقد برای فسخ عقد در زمان دلخواه با پرداخت مبلغ

نظر به این که در عقد بیع ممکن است شرط شود که در مدت معین برای بایع، مشتری، هر دو یا شخص خارجی اختیار فسخ معامله باشد و از آنجایی که به موجب ماده ۴۰۱ قانون مدنی اگر برای خیار شرط مدت معین نشده باشد هم شرط خیار و هم بیع باطل است، در فرض پرسش، چون برای خیار فسخ مدت معین نشده هم شرط باطل است و هم معامله باطل خواهد بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *