تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل شنود غیر مجاز

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل شنود غیر مجاز اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

وکیل شنود غیر مجاز وکیل شنود غیر مجاز

شنود غیر مجاز:

ماده ۷۳۰ قانون مجازات اسلامی – تعزیرات: “هر کس به طور غیر مجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر عمومی در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون (۱۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰،۰۰۰،۰۰۰)ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.”

مقررات مرتبط:

بند و ماده ۱ آیین نامه جمع آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی: «شنود: عبارت است از هرگونه دستیابی به محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر عمومی در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی با استفاده از سامانه ها و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط.»

شرح ماده :

“محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر عمومی: همچنان که پیش تر گفته شد ارتباطات غیر عمومی به ارتباطات بین دو یا چند شخص حقیقی و یا حقوقی اطلاق می شود که فقط طرفین ارتباط مجاز به اطلاع یافتن از مفاد آن هستند. منظور از محتوای در حال انتقال این ارتباطات می تواند: پیام نوشتاری، صوت، تصویر، فیلم و با همه این موارد به صورت همزمان باشد که از طریق تلفن ثابت، تلفن همراه، بیسیم های اختصاصی، نمابر، چت، ارتباطات ماهواره ای، رادیویی، ویدئو کنفرانس، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی به صورت آنلاین(برخط) در حال تبادل باشد.

از عبارت “محتوای در حال انتقال ” استفاده میشود که باید متهم به صورت زنده و همزمان با طرفین ارتباط، اقدام به شنود ارتباط نماید البته مقنن در تبصره ی ماده ی ۶۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری دسترسی به محتوای ارتباطات عمومی ذخیره شده نظیر پیام نگار (ایمیل) یا پیامک، همچنین پیام های خصوصی موجود در حریم خصوصی پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی، مکالمات ضبط شده توسط نرم افزار موجود در حافظه تلفن همراه،…، را نیز در حکم کنترل محتوای ارتباطات غیر عمومی قرار داده و لذا شنود غیر مجاز تلقی شده است.

وکیل شنود غیر مجاز وکیل شنود غیر مجاز

” امواج الکترومغناطیسی یانوری”: امواج الکترومغناطیسی( Electromagnetic Waves) عبارتست از انتشار موجی شکل میدان های الکتریکی و مغناطیسی که به صورت تشعشعی ( عمود بر هم)با فرکانس های مختلف از آنتن فرستنده، در محیط اطراف پخش می گردد. این امواج شامل امواج رادیویی و راداری, تشعشعات مادون قرمز.امواج نورانی قابل رؤیت تشعشعات ماوراء بنفش، اشعه ی ایکس و اشعه ی گاما می باشد هنگامی که از سیمی امواج متناوب عبور نماید در اطراف این سیم امواجی پدید می آید که مخلوطی از موج مغناطیسی و الکتریکی می باشد که عمود بر هم هستند این امواج را امواج الکترومغناطیسی می نامند. بنابراین در اطراف سیم های برق شهر امواج الکترومغناطیسی وجود دارد.

مشخصات امواج الکترومغناطیسی:

الف – امواج الکترومغناطیسی دارای ماهیت و سرعت یکسان هستند و دارای سرعتی معادل سرعت نور هستند و فقط از لحاظ فرکانس، با طول موج باهم تفاوت دارند.

ب – در طیف امواج الکترومغناطیس هیچ شکافی وجود ندارد. یعنی هر فرکانس دلخواه را می توانیم تولید کنیم.

ج – از جمله منابع زمینی امواج الکترومغناطیسی می توان به امواج دستگاه رله تلفن، چراغهای روشنایی و نظایر آن اشاره کرد.

د- این امواج برای انتشار خود نیاز به محیط مادی ندارند. قسمت عمده این فیزیک امواج دارای منبع فرازمینی هستند.

ه – امواج الکترومغناطیسی جزو امواج عرضی هستند.

 کاربردهای امواج الکترومغناطیسی متنوع:

الف – کاربردهای امواج الکترومغناطیسی در مخابرات: از این جمله می توان فیبر نوری، دستگاه رله تلفن، موج برها، ماهواره و… اشاره کرد.

ب – کاربردهای امواج الکترومغناطیسی در صنایع نظامی: مانند بمب الكترومغناطیسی، انواع رادار، ردیابهای موشک و….

ج – کاربردهای امواج الکترو مغناطیسی در پزشکی: از قبیل عکسبرداری مغناطیسی، رادیولوژی، سونوگرافی با لیزر، کاربرد اشعه ایکس و گاما در فیزیک پزشکی و

د – کاربردهای امواج الکترومغناطیسی در صنعت: انواع برشکاریهای لیزری، قطار الكترومغناطیسی و صندلی مغناطیسی و…..

ه – کاربردهای امواج الکترومغناطیسی در اخترشناسی: با مطالعه طيف الكترومغناطیسی گسیل شده از جو می توان به ساختار اجرام آسمانی پی برد.

  • گر چه که به نظر می رسد مقنن با آوردن ترکیب امواج الکترومغناطیسی یانوری، امواج الكترومغناطیسی و امواج نوری را معادل هم قرار داده است؛ اما باید دانست که این دو با هم رابطه عموم و خصوص مطلق داشته و امواج نوری بخشی از امواج الکترومغناطیسی هستند.
  • وکیل شنود غیر مجاز وکیل شنود غیر مجاز

منظور از امواج نوری، امواجی است که در محیط نوری نور تولید شده و با سرعت نور نیز حرکت می کنند.

برای ارسال امواج (سیگنال های نوری به فاصله های بسیار طولانی از کابل نوری (فیبر نوری) استفاده می شود. کابل نوری به عنوان محیطی امن و سریع برای انتقال امواج نوری مورد استفاده قرار می گیرد. این فناوری به لحاظ سرعت، دقت و کیفیت خارق العاده ی آن در حال حاضر در تمامی عرصه ها، به ویژه در صنایع مخابراتی به سرعت گسترش یافته است و بر تمامی امواج الکترومغناطیسی برتری یافته است. در کشور ما این در سالهای اخیر گسترش فراوانی داشته و در همین راستا قانون صیانت از حریم مسیرهای شبکه کابل فیبر نوری شبکه مادر مخابراتی کشور در مورخ ۱/۲/۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

“شنود “: شنود مصدر مرخم از شنودن (شنیدن) است و در اصطلاح حقوقی شنود به هر گونه دریافت محتوای در حال ارسال امواج در فضای تبادل ارتباطات به طور غیر قانونی و پنهانی ۲گفته میشود. شنود کردن به عمل فردی اطلاق می شود که با استفاده از تجهیزات مخابرتی یا رایانه ای و با قرار گرفتن بر سر راه ارتباطات غیر عمومی، مخفیانه اقدام به دریافت اطلاعات در حال انتقال می نماید.

اصل بیست و پنجم قانون اساسی استراق سمع (شنود) مکالمات تلفنی و ضبط و افشای آن را ممنوع اعلام نموده مگر این که به حکم قانون انجام پذیرد. ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی، انجام شنود غیر قانونی از سوی مأموران دولت را جرم و مجازات حبس از یک سال تا سه سال و یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال را برای آن در نظر گرفته است.

شنود غیر مجاز مورد نظر ماده ۷۳۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، با جرم شنود موضوع ماده ۵۸۲ همین قانون تفاوتهایی به شرح زیر دارد :

الف – جرم شنود موضوع ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) ویژه جرایم مخابراتی سنتی می باشد در حالی که شنود غیر مجاز موضوع ماده ۷۳۰ راجع به شنود در فضای مجازی نیز می شود؛

بهترین وکیل شنود غیر مجاز بهترین وکیل شنود غیر مجاز

ب – جرم شنود موضوع ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) راجع به شنیدن غیر مجاز در حین مکالمات صوتی و احیانا ضبط آن می باشد، در حالی که شنود غیر مجاز (موضوع ماده ۷۳۰ قانون تعزیرات) به کنترل با نظارت یا مراقبت یا هر نوع رهگیری یا مسیریابی یا بررسی یا تجزیه و تحلیل داده ها با امواج الکترومغناطیسی در حال انتقال جهت اطلاع از محتوای آن و اقدامات مشابه، اطلاق می گردد.

ج – جرم موضوع ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) صرفا از ناحیه ی مأموران دولت قابل ارتکاب است؛ در حالی که جرم شنود غیر مجاز موضوع ماده ۷۳۰ از ناحیه ی هر شخصی قابل ارتکاب است.

نکته مهم

هر شنودی غیر قانونی و غیر مجاز نیست، مقنن در ماده ۱۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری، مقرر نموده: «کنترل ارتباطات مخابراتی افراد ممنوع است، مگر در مواردی که به امنیت داخلی و خارجی کشور مربوط باشد یا برای کشف جرایم موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده (۳۰۲) این قانون لازم تشخیص داده شود. در این صورت با موافقت رییس کل دادگستری استان و با تعیین مدت و دفعات کنترل، اقدام می شود. کنترل مکالمات تلفنی اشخاص و مقامات موضوع ماده (۳۰۷) این قانون منوط به تأیید رییس قوه قضاییه است و این اختیار قابل تفویض به سایرین نمی باشد.

تبصره ۱ – شرایط و کیفیات کنترل ارتباطات مخابراتی به موجب مصوبه شورای عالی امنیت ملی تعیین می شود.

تبصره ۲- کنترل ارتباطات مخابراتی محکومان جز به تشخیص دادگاه نخستین که رأی زیر نظر آن اجراء می شود یا قاضی اجرای احکام ممنوع است.»

عناصر جرم:

عنصر قانونی جرم شنود غیر مجاز، ماده ۷۳۰ قانون تعزیرات می باشد و عنصر مادی آن فعل شنود کردن می باشد و لذا این جرم با ترک فعل محقق نمی شود. مقنن شرایط و اوضاع و احوالی را نیز برای این فعل در نظر گرفته که عبارتند از: ۱- شنود باید به طور غیر مجاز انجام گیرد. ۲- محتوایی که مورد شنود غیر مجاز قرار می گیرد، در حال انتقال باشد؛ ۳- محتوای ارتباطات بایستی غیر عمومی باشد ۴- شنود در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری انجام گیرد.

این جرم مطلق بوده و مقید به نتیجه خاصی نیست. عنصر معنوی این جرم سوءنیت عام متهم در دریافت عالمانه، عامدانه و غیر مجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر عمومی است و نیازی به سوء نیت خاص در این جرم نیست؛ چرا که با توجه به مطلق بودن جرم موضوع این ماده، سوءنیت خاص و انگیزه از اجزاء تشکیل دهنده این جرم محسوب نمی شوند.

وکیل متخصص شنود غیر مجاز وکیل متخصص شنود غیر مجاز

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

به نظر می رسد که اگر مکالمات یا پیام ها به صورت اتوماتیک و برنامه ریزی شده توسط دستگاههای شنود، ضبط شود تا در فرصت مناسب شنیده شود، در این صورت نیز جرم شنود تحقق یافته است.

علاوه بر شنود مکالمات تلفنی، شنود ارتباطات رادیویی و تصویری و ماهوارهای غیر عمومی، شنود ارتباطات اینترنتی (چت)، و…، همچنان که قبلا گفته شد مطابق تبصره ی ماده۶۸۳  قانون آیین دادرسی کیفری استثنائا دسترسی به محتوای ارتباطات عمومی ذخیره شده نظیر پست الکترونیکی، پیامک، پیام های خصوصی موجود در حریم خصوصی پیام رسانها و شبکه های اجتماعی، مکالمات ضبط شده توسط نرم افزار موجود در حافظه تلفن همراه،…نیز شنود غیر مجاز تلقی شده است. لذا دادسراها و دادگاههای کیفری نیز اگر برای کشف یا اثبات جرایم مصرح در ماده ۱۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری، نیاز به پیام های موجود در تلفن همراه متهمی داشته باشند، بایستی از رئیس کل دادگستری استان کسب مجوز نمایند.

شنود کننده لازم نیست که خود در عملیات اجرایی شنود کردن نیز دخالت داشته باشد، بلکه نفس شنود کردن ارتباطات غیرعمومی جرم است. بنابراین اگر یک نفر با استفاده از دستگاههای شنود، مفاد ارتباطی را دریافت نماید و عده ای نیز همزمان، به این وسیله، آن را شنود نمایند، جرم شنود توسط همه آنها محقق شده است.

بهترین وکیل شنود غیر مجاز در تهرانبهترین وکیل شنود غیر مجاز در تهران

مبحث سوم: جاسوسی رایانه ای

ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی – تعزیرات: «هر کس به طور غیر مجاز نسبت به داده های سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده مرتکب اعمال زیر شود، به مجازاتهای مقرر محکوم خواهد شد :

الف)دسترسی به داده های مذکور با تحصیل آنها با شنود محتوای سری در حال انتقال، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از بیست میلیون(۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ) ریال تا شصت میلیون ( ۶۰،۰۰۰،۰۰۰)ریال یا هردو مجازات.

ب)در دسترس قرار دادن داده های مذکور برای اشخاص فاقد صلاحیت، به حبس از دو تاده سال.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *